Římský salát na oběžné dráze a zkamenělá dinosauří pláž

22. srpen 2015

Ledové jeskyně bez ledu, alkoholové inhalace v londýnském baru a výzkum osídlení z doby bronzové u Bechyně na Táborsku.

Jedna z nejdelších ledových jeskyní Česka, Piková dáma, která je součástí systému Amatérské jeskyně v Moravském krasu, bývala kdysi vždy od března do podzimu zdobená ledovými rampouchy. Vinou série teplých zim a suchých jar je však už od roku 2006 jeskyně Piková dáma přes léto bez ledu. Podobné je to prý letos i v Ledových slojích u Vranova nad Dyjí. Jedinou skutečně zaledněnou jeskyní u nás tak zůstává Naděje v Lužických horách u Cvikova.

Jeden londýnský bar umožňuje zájemcům přijímat gin s tonikem vdechováním za pomoci zvlhčovače vzduchu. Podle majitelů baru tak alkoholové výpary směřují přímo do krevního oběhu a šetří játra pijáků. Podle britských lékařů se tím ale zároveň zvyšuje toxicita alkoholu, opilost se dostavuje okamžitě a vdechování může mít i vážné vedlejší účinky. Když už alkohol chcete požívat, nechte ho raději projít obvyklými metabolickými procesy.

Součástí nedávno vyhlášené geologické rezervace v departementu Lot na jihozápadě Francie je i kus zkamenělé pláže v Crayssacu, staré 140 milionů let. Zdobí ji tisíce zkamenělých stop dinosaurů a jejich létajících bratranců pterosaurů, o kterých právě díky fosilním otiskům víme, že na zemi lezli po čtyřech. Lokalita nebyla dosud nijak chráněna a hrozilo jí, že se stane cílem vykradačů, stejně jako další místa, která jsou od července součástí nové rezervace.

Eubrontes. Tak označují vědci  tříprsté stopy neznámého dravého dinosaura ze svrchního triasu, zřejmě příbuzného rodu Dilophosaurus. Podobná stopa byla v 90. letech minulého století objevena i na našem území (u Červeného Kostelce).

Archeologové z Jihočeské univerzity už řadu let zkoumají okolí města Bechyně a říčky Smutné na Táborsku a hledají zbytky osídlení z mladší doby bronzové. Až donedávna se mělo za to, že před 3000 lety byl osídlen především střed a severozápad Čech, jak se však ukazuje, ani jižní Čechy nebyly v té době periférií. Střepy a zbytky obydlí, objevené třeba v Ratajích, svědčí o tom, že v této lokalitě žilo v uvedeném období možná i několik set lidí.

Šestičlenná posádka Mezinárodní vesmírné stanice si v půlce srpna vůbec poprvé pochutnala na zelenině, vypěstované ve vesmíru. Římský salát rostl pod diodami celkem třiatřicet dní v rámci experimentu, jehož cílem je zkoumat biologické procesy ve stavu beztíže. Kosmonauti snědli polovinu úrody se zálivkou z oleje a octa; zbytek salátu bude ve zmrazené podobě dopraven na Zemi, kde bude podroben důkladným odborným analýzám.

Zdroj (není-li uvedeno jinak): ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 34/2015, 22. srpna.

autor: frv | zdroj: ČTK