Tutanchamonova dýka z meteoritu a římské tabulky z Londýna

11. červen 2016

Novodobí Vikingové na cestě do Ameriky, první návštěva nafukovacího modulu BEAM a továrny ve vesmíru.

Přes pět týdnů trvala cesta repliky vikinské lodi z norského Haugesundu přes Shetlandy, Faery, Island a Grónsko ke kanadskému Newfoundlandu. Plavba lodi, pojmenované po sjednotiteli Norska Haraldu Krásnovlasém (Harald Hårfagre), je připomínkou objevitelské výpravy Leifa Erikssona, který k americkým břehům doplul kolem roku 1000, pět set let před Kryštofem Kolumbem. Na rozdíl od současných námořníků mu při tom nepomáhaly žádné moderní navigační přístroje. Víc se dozvíte na webových stránkách, věnovaných expedici, která pokračuje po řece Svatého Vavřince až do oblasti Velkých jezer.

V bahně řeky Walbrook, která dříve tekla Londýnem, našli archeologové více než 400 dřevěných tabulek z doby po invazi Římanů a založení města v 1. století po Kristu. Tabulky bývaly pokryté voskem, do kterého se rydlem psaly poznámky. Někteří písaři se proryli až na dřevo a jejich zápisy jsou dodnes čitelné. Na jedné z tabulek se tak našel vůbec nejstarší ručně psaný zápis z území Británie – je datovaný římským datem, které odpovídá 8. lednu roku 57. Víc se dočtete na stránkách Museum of London Archeology (MOLA).

Dýka, kterou měl faraon Tutanchamon v pohřební výbavě, je z meteoritického železa. Zhruba 3300 let starou zbraň zkoumali egyptští a italští vědci, kteří zjistili, že materiál dýky obsahuje asi deset procent niklu a stopy kobaltu, což je pro železné meteority typické. Kompletní studii si můžete přečíst na stránkách Wiley Online Library. Staří Egypťané věděli o původu těchto meteoritů alespoň tolik, že jim přezdívali „železo z nebes“. Nejstarší zmínky o tomto „železe“ jsou podle vědců jen o pár století mladší, než Tutanchamon.

Modul BEAM firmy Bigelow Aerospace

Experimentální nafukovací modul BEAM soukromé společnosti Bigelow Aerospace, který kotví u Mezinárodní vesmírné stanice, měl první návštěvu. Kosmonauti odebrali vzorky vzduchu a instalovali zařízení pro zlepšení jeho cirkulace. V příštích dnech dostane BEAM senzory pro kontrolu teploty, radiace a srážek s kosmickými částicemi. Zkoušky potrvají dva roky. Nafukovací moduly zaberou při startu méně místa a mohou být využity při budování obydlených základen na Měsíci či Marsu.

Jednou se stejně budeme stěhovat do vesmíru. Především těžký průmysl by se podle amerického miliardáře Jeffa Bezose, majitele firmy Blue Origin, která testuje kosmické lodě pro orbitální turistické lety, měl za pár století přesunout mimo naši planetu. Země by se měla stát obytnou zónou, kde budou fungovat nanejvýš výrobní komplexy lehkého průmyslu. Gigantické továrny ve vesmíru budou podle Bezose využívat snadno dostupné sluneční energie.

Zdroj (není-li uvedeno jinak): ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 24/2016, 11. června.

autor: frv | zdroj: ČTK