Nejmladší hvězdy jsou v  Orionu

13. duben 2013

Je známým faktem, že souhvězdí Orion je místem, kde jsou nám nejbližší velmi mladé hvězdy. Astronomové mu přezdívají „hvězdná porodnice“.

Termín „velmi mladé hvězdy“ operuje s řádově miliony až desítkami milionů roků, ale uvědomme si, že třeba naše Slunce má 4,5 miliardy let a je teď ve středním věku. V komplexu obrovského molekulárního oblaku v Orionu teď vědci pomocí kosmické observatoře Herschel, provozované Evropskou kosmickou agenturou ESA, objevili patnáct zatím vůbec nejmladších hvězd, jaké byly dosud pozorovány. Jedenáct z těchto nově objevených hvězd má výrazně červenou barvu.
V okolí nově vznikajících hvězd jsou totiž velmi husté a hmotné obálky plynu a prachu. Ke zrodu hvězdy vede gravitační kolaps takového oblaku; zjednodušeně řečeno – jeho smrštěním se vytvoří koule, ve které se zažehne termojaderná reakce. V měřítku vesmírného času je to velmi rychlý proces, který trvá jen několik set tisíc roků.

Najít takovou hvězdu, nebo lépe řečeno protohvězdu, je mimořádně obtížné. Nejen proto, že ji stále obklopuje oblak prachu a plynů, ale i proto, že nově vzniklý objekt zatím v termojaderné peci moc nezatopil a jen velmi slabě září. Kosmické observatoři Herschel se to podařilo díky speciálnímu detektoru, který zaznamenával infračervené záření o vlnové délce 70 až 160 mikrometrů. Z poznatků také vyplývá, že v této fázi vývoje mohly hvězdy prožít snad 25 000 roků. Výsledky pozorování si vědci ověřili i na radiových vlnách pomocí pozemního radioteleskopu APEX.
Pracovnice Max Planckova institutu v německém Heidelbergu Amelie Stutzová, autorka článku na stránkách časopisu Astrophysical Journal, uvedla, že díky tomuto výzkumu se vědci dostali blíž k okamžiku, kdy se hvězdy začínají formovat. Dává jim nahlédnout do jedné z nejranějších a doposud nejméně prostudovaných etap vzniku a vývoje hvězd. Její spolupracovníci dokonce přirovnali objev k dalším, dosud chybějícím fotografiím do rodinného alba života hvězd.

Zárodky planetárních soustav ve Velké mlhovině v Orionu

Vysíláno v Planetáriu č. 16/2013, 13. dubna.

Rubrika Mýty, omyly a novinky astronomie se vysílá každé třetí Planetárium v měsíci.

autor: Miroslav Zimmer