Procházka srpnovou oblohou: S Perseidy a prstenem v Lyře

1. srpen 2015

Každý srpen můžete na obloze vyhlížet „slzy svatého Vavřince“ – meteorický roj Perseid. Noc vám zpestří i pozorování dalších vesmírných objektů.

Lidé si orientaci na obloze usnadňovali tím, že ze spojnic hvězd vytvářeli pomyslné obrazce. Tím je na srpnové obloze, blízko zenitu, i tzv. letní trojúhelník, který tvoří Vega v Lyře, Deneb v Labuti a Altair v Orlu. Označení je to ale poměrně nové. Až do 19. století ho astronomové nepoužívali. Kdo a kdy s ním poprvé přišel, to už asi nikdo nezjistí. Labuť jako souhvězdí připomíná kříž, proto mu někdy taky říkáme Severní kříž. Jižně od Labutě je souhvězdí Orla. Pás Mléčné dráhy nás dovede až ke Střelci a Štíru na jihozápadě. Níž na západě svítí Arktur v Pastýři. Na východě už se s postupující nocí objevuje typický čtverec podzimního souhvězdí Pegas.

Hvězda Vega, o které jsem se zmínil v souvislosti se souhvězdím Lyry a letním trojúhelníkem, má ve své blízkosti dva unikátní objekty. Jeden je proměnná hvězda Sheliak, druhý je mlhavý, přesně kruhový objekt velikostí na obloze podobný Jupiteru – je to planetární mlhovina M 57. Objevil ji docela náhodou francouzský astronom Antoine Daquier v zimě roku 1779, když původně sledoval kometu. Objekt mu v dalekohledu připadal jako planeta, odtud název planetární mlhovina. O Prstencové mlhovině dnes víme, že jde o rozpínající obálku zaniklé hvězdy, kterou osvětluje horký bílý trpaslík coby pozůstatek této hvězdy. Průměr mlhoviny vzdálené až 4 tisíce světelných let je několikasetnásobně větší než má naše Sluneční soustava. Do ní se teď z hlubokého vesmíru vrátíme – konkrétně k planetám.

Prstencová mlhovina M 57 v Lyře

Tři z nich – Merkur, Venuši a Jupiter na srpnové obloze neuvidíme, po konjunkci se Sluncem zanikají v jeho záři. Mars spatříme koncem měsíce ráno nízko nad východním obzorem a Saturn se nachází na večerní obloze. Uran svítí kromě večera po většinu noci a Neptun po celou noc. Uvidíme je však jen v dalekohledu. Stačí i triedr.

Z úkazů nám v srpnu nabídne podívanou Měsíc v konjunkci s hvězdou alfa Tau, tedy Aldebaranem v Býku. Budeme-li mít štěstí, uvidíme z ní možná i zákryt a výstup hvězdy zpoza měsíčního disku krátce po začátku nového dne 9. srpna, a to nízko nad východním obzorem.

Čtěte také

V srpnové nabídce nesmíme zapomenout na tradiční Perseidy – meteorický roj bude nejaktivnější za bílého dne 13. srpna, ale v noci předtím určitě nějaké meteory také napočítáme. Podmínky by měly být příznivé, Měsíc nebude rušit svým svitem. 14. srpna je totiž nov. A když už jsme u měsíčních fází – 7. srpna bude Měsíc v poslední čtvrti, 22. srpna v první čtvrti a 29. srpna v úplňku. Přejeme pohodový srpen a ničím nerušenou podívanou!

autor: Miroslav Zimmer