U historických fotografií také existují padělky, říká odborník

2. duben 2014

Aukční síň Sothesby's dnes draží díla světových fotografů. Mezi nimi i dvě fotografie českých tvůrců Františka Drtikola a Jaromíra Funkeho.

Odborníci odhadují ceny snímků u Drtikola až na 50 tisíc dolarů, u Funkeho až 70 tisíc dolarů.

"Takové ceny jsou běžné. U českých autorů to nejsou ani rekordní částky," uvedl pro Ranní Plus Jan Skřivánek, šéfredaktor časopisu Art+Antiques.

Cena nejdražšího snímku v této aukci od amerického fotografa Alfreda Stieglitze se může vyšplhat až na půl milionu dolarů.

"Rekordy za Sudka a Drtikola jsou v řádech 300 tisíc dolarů nebo eur," vysvětlil Skřivánek.

Narozdíl od obrazů existuje více fotografií pořízených z jednoho negativu. "U historických snímků jsou edice průměrně 3 až 6 snímků."

Navíc, dobové technologie tisku činí z každé zvětšeniny originál svého druhu. Objevují se také falzifikáty.

"Novodobé zvětšeniny z původních negativů jsou vydávány za starší, jsou uměle zestárnuty a vytváří se legenda o jejich původu," popisuje metody padělatelů Skřivánek.

Jaromír Funke (1896–1945), Kompozice – sklo a koule / Zátiší s míčkem (1923)

V České republice se tak kvalitní snímky ani neobjevují. Majitelé je raději nabídnou v zahraničí. Cenový rekord českého trhu je letošní prodej Drtikolovy fotografie za půl milionu korun.

"Možná je to náznak nějakého nového trendu," doufá šéfredaktor časopisu Art+Antiques Jan Skřivánek.

autoři: oci , bum
Spustit audio