Při Super Bowlu létají astronomické cifry. Diváci zkonzumují přes miliardu kuřecích křídel

5. únor 2018

Spojené státy mají za sebou jeden z nejsledovanější televizních přenosů roku. Finále profesionální ligy amerického fotbalu - Super Bowl - jako každoročně sledovalo přes 110 milionů Američanů. To je důvod, proč Super Bowl přitahuje pozornost i jako reklamní událost roku. Za půl minuty vysílacího času jsou firmy ochotny utratit až pět milionů dolarů, v přepočtu přibližně 100 milionů korun. Značky se navíc chtějí předvést, a tak za natáčení spotů utrácejí další nemalé peníze.

Podle PR manažera České asociace amerického fotbalu Radima Kroulíka je Super Bowl napůl o reklamě, napůl o sportu.


Popularita amerického fotbalu v USA stoupá. Statistiky sledovanosti a popularity rostou raketově. Radim Kroulík

„Sportovní stránka je hlavní, protože by bez ní nebyla ta reklamní. Poločasová přestávka je ale strašně populární. Každý si najde něco svého. Je to jedinečná událost, která se s něčím těžko srovnává,” říká.

První finále se hrálo před více než půl stoletím. Byl Super Bowl vždycky reklamní událostí roku? „Těžko se to srovnává, podmínky byly jiné. Popularita amerického fotbalu v USA stoupá, přestože je to sport číslo jedna dlouhodobě, statistiky sledovanosti a popularity rostou raketově,” odpovídá Kroulík.

Nejsledovanější akce

„Reklama u Super Bowlu, to je takový Super Bowl v marketingu. Tím, že na Suber Bowl kouká přes sto milionů Američanů, málokterá jiná akce dokáže tohle udělat. Například na finále Stanley Cupu koukalo kolem sedmi milionů lidí. Na prezidentské volby, které jsou velmi sledované, to bylo sedmdesát až osmdesát milionů,” vyjmenovává Kroulík, podle kterého to dokazuje, že jde o jedinečnou akci.

Firmy investují do reklam, které vznikají přímo pro Super Bowl, velké peníze. „Když už si zaplatí pět milionů dolarů, aby tam těch třicet vteřin byly, je důraz na kvalitu té reklamy obrovský. Firmy se předhání v kreativitě, protože chtějí být v žebříčku co nejvíce zapamatovatelné,” říká PR manažer České asociace amerického fotbalu.

„Potom se cena reklamy může vyšplhat do desítek milionů. Pět jich je jen za to, že tam dostanete prostor, náklady jsou ale mnohem větší,” vysvětluje.

Miliarda kuřecích křídel

Podle Kroulíka se v reklamní části Super Bowlu předhání hlavně automobilky a pivovary. „Reklama je to, co žene NFL. Firmy se tlačí do amerického fotbalu, protože je to pro ně zajímavé. Sledovanost i běžného zápasu NFL bývá většinou větší než finále hokeje nebo baseballu,” říká.

Peníze se ale během Super Bowlu netočí jen v reklamě. Lidé během něho utratí kolem 15 miliard dolarů.


Američané snědí během Super Bowlu přes miliardu kuřecích křidýlek. Je to vlastně druhá největší akce po Díkuvzdání, kdy toho zkonzumují nejvíce. Radim Kroulík

„Jsou to neuvěřitelná čísla a statistiky. Prim hraje občerstvení, četl jsem, že se vypije přes miliardu litrů piva. Američané taky snědí přes miliardu kuřecích křidýlek. Je to vlastně druhá největší akce po Díkuvzdání, kdy toho Američané snědí nejvíce,” usmívá se Kroulík, podle kterého cena vstupenky na stadion začínala letos na pěti tisících dolarů.

„Pak to zlevnili na tři a půl tisíce za nejlevnější vstupenku, ta horní hranice byla kolem čtrnácti tisíc dolarů. To asi pro běžného občana není,” podotýká Radim Kroulík.

autor: mmk
Spustit audio