Apple začal chránit soukromí. „O revoluci v reklamě ale rozhodně nejde,” říká expert

17. říjen 2017

Důležitý krok k ochraně soukromí uživatelů mobilních telefonů nebo tabletů - i tak lze hodnotit krok společnosti Apple nepředávat informace o historii prohlížení internetu jednotlivými lidmi třetím stranám. Tedy hlavně ne reklamním společnostem. „Nejde o žádný převrat,” říká Petr Koubský, ředitel vzdělávací akademie o podnikání, úspěchu a školství iCollege.

Podle Koubského nejde o revoluci na reklamním trhu. „Řekl bych, že jde o změnu, která není zas tak zásadní. Apple to nezakázal úplně, pouze omezil předávání údajů na dobu 24 hodin. Reklamní agentury a takzvané třetí strany tak budou moci uživatele dál sledovat, ale jen po omezenou dobu,” vysvětluje.


Když se budu moci podívat na to, co si daný člověk prohlíží, do značné míry zjistím, co je zač. Petr Koubský

„Známe to všichni. Když se podíváme třeba na koženou bundu, tak pak všude dostáváme inzeráty na kožené bundy. Dostávat je budeme pořád, ale jen čtyřiadvacet hodin,” říká ředitel.

Historie prohlížení obsahuje cenná data. „Je to kus naší osobní identity. Lidé se liší tím, co si prohlížejí. Když se budu moci podívat na to, co si daný člověk prohlíží, do značné míry zjistím, co je zač. Budu mu umět lépe prodat,” vysvětluje Koubský.

Apple je jen napřed

Z hlediska zadavatelů reklamy není rozhodnutí americké společnosti příjemná zpráva. „Je to ale omezeno jen na prohlížeč Safari, pokud na zařízeních Apple používáte jiné prohlížeče, ten efekt se nedostaví. Dá se to vypnout, takže můžete přemluvit uživatele, aby si tuhle funkci vypnuli,” popisuje Koubský, který opatření nepovažuje za převrat.

Proč to Apple udělal? „Jednak se snaží chránit soukromí svých uživatelů, což je dobrý argument v konkurenčním boji. A také se chystá silnější evropská ochrana evropských dat, ve které zřejmě budou muset podobné opatření nasadit i všichni ostatní. Apple jde jenom trošku napřed,” odpovídá ředitel akademie.

V uvozovkách zadarmo

Reklamní agentury se podle Koubského dokážou novým podmínkám přizpůsobit. „Vydali nějaká společná prohlášení. Z jejich hlediska je přirozené vzbudit křik. To se v podobných situacích dělá,” tvrdí.

Logo

„Reklama je hnacím motorem internetu, je to jeho hlavní obchodní model, mechanismus, který umožňuje, že jsou služby jako Google nebo Facebook v uvozovkách zadarmo. V uvozovkách, protože jako uživatelé platíme svými osobními daty, která svěřujeme inzerentům. Je to vytrvalý boj, ze strany uživatelů o to, jak si nenechat do soukromí zasahovat příliš, ze strany inzerentů, jak to nějak obejít,” říká Koubský.

„Kdybych měl odhadnout reálný ekonomický efekt, myslím si, že žádný nebude, neprodělají na tom,” věří ředitel vzdělávací akademie o podnikání, úspěchu a školství iCollege.

Spustit audio