Burianosaurus žil o třicet milionů let dříve než Tyranosaurus, vybádali vědci o českém dinosaurovi

Paleontolog Daniel Madzia říká, že Burianosaurus žil přibližně před 94 miliony let, tedy až o 30 milionů let dřív než populární Tyranosaurus rex - Foto: Edyta Felcyn, Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)

Paleontolog Daniel Madzia říká, že Burianosaurus žil přibližně před 94 miliony let, tedy až o 30 milionů let dřív než populární Tyranosaurus rexFoto: Edyta Felcyn, Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)

Pozůstatky českého dinosaura, který dostal jméno Burianosaurus augustai, byly nalezeny už v roce 2003 nedaleko Kutné Hory. Tehdy ale ještě znalosti v této oblasti nebyly natolik přesné, aby bylo možné určit, zda se jedná o zcela nový, dosud neznámý druh. K takovému závěru dospěli čeští odborníci až nyní a pravěké zvíře pojmenovali po malíři Zdeňku Burianovi. Výsledky výzkumu zveřejnil prestižní vědecký časopis Journal of Systematic Palaeontology.

Z dinosaura, který měřil na délku asi tři až čtyři metry, se zachovala jen levá stehenní kost. „Tělo dinosaura muselo být nějakou dobu unášeno mořem, protože na kosti jsou známky zubů žraloků,“ říká hlavní autor výzkumu, paleontolog Daniel Madzia a dodává, že Burianosaurus žil přibližně před 94 miliony let, tedy až o 30 milionů let dřív než populární Tyranosaurus rex.

Na území České republiky byli objeveni jen dva dinosauři. Kromě Burianosaura od Kutné Hory byl objeven ještě jeden masožravý dinosaurus nedaleko Brna.

Výzkum je podle Daniela Madzii pro světovou paleontologii významný především tím, že Burianosaurus patří mezi poměrně rané představitele evoluční větve ptakopánvých dinosaurů, která se nazývá Ornithopoda. Přináší tedy další novinky ohledně vzniku této skupiny.

O pobytu dinosaurů na našem území toho ale obecně vzato příliš mnoho nevíme. V období druhohor byla totiž Evropa souostrovím. „Ten náš dinosaurus žil na takovém větším ostrově, který se jmenuje Rýnsko-český,“ vysvětluje Madzia.

Autor:  Věra Štechrová  (všt)