Být učitelem by nemělo být celoživotním povoláním. Přiveďme lidi z praxe, vyzývá Feřtek
Zítra uplyne 425 let od narození Jana Amose Komenského, 28. březen je v Česku zároveň i dnem učitelů. Do budoucna to s nimi ale vypadá neslavně. Podle ministerstva školství 60 % absolventů pedagogických fakult nikdy nezačne učit a čtvrtina studentů už studuje s tím, že učit ani nechtějí.
„Svou roli určitě hraje nízký nástupní plat. To je i důvod proč se ministerstvo školství snaží zvyšovat platy učitelů až na úroveň 130 % toho průměrného,“ říká náměstek ministryně školství Stanislav Štech.
Chceme kariérní systém propojit s kvalitním dalším vzděláváním. Člověk na sobě bude moci pracovat a když něco absolvuje, tak se mu může zajímavým zplůsobem zvýšit plat.Stanislav Štech
„Dalším důvodem je, že kariéra není úplně atraktivní, je plochá. Jestliže v té profesi nějak zrajete, tak by to mělo být i oceněno a odstupňováno. Dosud tomu tak není,“ doplňuje. Změnit to má nový kariérní řád. Ten rovněž od září zavádí podporu začínajících učitelů, a to v podobě dvouletého adaptačního období.
Během něho bude absolventovi pomáhat zkušenější učitel a na závěr projde atestací. „My nechceme, aby do těch škol vstoupil každý a automaticky se dostal na úroveň učitelů, kteří už za sebou mají nějaké další vzdělávání. První dva roky slouží k tomu, aby nováček získal základní praktické zkušenosti, které nemůže mít ze školy,“ vysvětluje náměstek.
Kdo umí, měl by učit
Předchozí vedení ministerstva nastavilo podmínky tak, že mi ředitelé říkají: ‚Dříve jsem řešil kvalitu učitele a k tomu mě zajímalo, jaký má diplom. Dnes už řeším jen ten papír.‘ A to je důsledek.Tomáš Feřtek
„Dlouhodobě se neobejdeme bez toho, abychom pedagogickou profesi trochu otevřeli. To znamená, aby do ní snáze mohli přicházet lidé zvenčí a zároveň aby učitelé mohli získávat zkušenosti i mimo ni. Měli bychom o učitelské profesi přestat uvažovat jako o celoživotním povolání,“ myslí si Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.
„V Poslanecké sněmovně se například objevil návrh, aby se to dvouleté období otevřelo i bakalářům z jiných oborů a ti si tak mohli doplnit pedagogické dovednosti. Mně to přijde jako rozumný model, který leckde ve světě existuje,“ navrhuje.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.