Češi si oblíbili rozvoz jídla. Nejvíce si objednávají pizzu a asijská jídla

4. květen 2017

Jídlo zabalené v krabičce a dopravené do desítek minut – trend, na který si Češi během pěti let přivykli. Lidé sází hlavně na rychlost a jsou ochotní si za to připlatit. Cena jídel je sice srovnatelná s nabídkou v restauracích, připlácí se ale třeba za dovoz, ten vyjde v průměru na 50 korun. Jen třeba společnost Dáme jídlo, která je jedničkou na trhu v rozvozu jídel, vyřídí každý den přibližně jedenáct tisíc objednávek.

Kuře na paprice, hamburger nebo třeba sushi – příprava těchto jídel včetně nákupu potravin zabere klidně přes dvě hodiny, návštěvou restaurace stráví lidé přibližně hodinu. Ještě větší časovou úsporu nabízí rozvoz jídel. Třeba služba Ordr slibuje, že doveze jídlo během deseti minut. S nápadem rychlého rozvozu přišel tým českých vývojářů.


Protože kluci vývojářští neradi odcházejí od počítačů a nechtějí trávit hodinu, hodinu a půl někde jinde, tak si vytvořili koncept restaurace na kolech. To znamená v jednom místě uvařit z dobrých surovin a prostřednictvím kargo kol to rozvézt po městě.Jan Husták

„Protože kluci vývojářští neradi odcházejí od počítačů a nechtějí trávit hodinu, hodinu a půl někde jinde, tak si vytvořili koncept restaurace na kolech. To znamená v jednom místě uvařit z dobrých surovin a prostřednictvím kargo kol to rozvézt po městě. Takže my garantujeme to, že kolo má v sobě termobox, takže jídlo bude teplé. Průměrná doba doručení je dneska osm minut,” popisuje mluvčí firmy Jan Husták.

Službu zatím můžou využít jen zákazníci v Praze. Do budoucna se ale chce firma rozšiřovat, a to nejen po České republice. Za obědové menu si Ordr účtuje jednotnou cenu, a to 140 korun včetně balného i dovozu. V nabídce jsou dvě jídla – většinou teplá a studená varianta. Že zájem o dovážku každým rokem roste, potvrzuje i Jan Husták.

„Na začátku, řekněme před dvěma a půl lety, se bavíme o nějakých 150 jídlech denně, dneska atakujeme hranici 300 až 350 jídel denně. Naše služba je velmi závislá na počasí. Když prší, tak máme žně. Když sněží, tak máme extrémní počet objednávek,” říká.

Jídlo do práce a prázdná lednice

Větší zájem lidí potvrzuje i společnost Dáme jídlo, která v současnosti rozváží ve více než 120 městech a obcích. Počet vyřízených objednávek se jí meziročně skoro zdvojnásobil. Při výběru lidi zajímá hlavně cena a recenze restaurací.

jídlo s sebou, rozvoz jídla, čínské jídlo

„Máme segment zákazníků, který hledá co největší hodnotu za svoje peníze. Jsou to zákazníci, kteří si berou jídlo do práce, mají málo času. Další zákazník je pragmatický a objednává, když má prázdnou lednici. Jsou trošku náročnější na výběr restaurací. A pak máme požitkáře, kteří de facto ochutnávají - takoví gastronomičtí virtuální turisté,” říká výkonný ředitel firmy Jan Matějů.

Třicet procent pro poskytovatele

Mezi zákazníky vede jednoznačně pizza a asijská jídla. A vybírat mají lidé z čeho, službu využívá skoro dva tisíce restaurací. Třeba pražský podnik Hajnovka vydá denně díky rozvozové službě o padesát porcí navíc.


Třicet procent - to je, co si oni od nás berou. Doba je taková a my jdeme s dobou, že nás to prostě něco stojí. Na druhou stranu mě to nestojí obsluhu, nestojí mě to místo v restauraci.Martin Petrák

„Když si to zákazník objedná, tak kurýr je tady ještě rychleji, než to stihneme vydat. Nejvíc si lidé objednávají přes obědy a pak přes večeře,” říká provozní Hajnovky Jana.

Za systém objednávek ale musí restaurace zaplatit. U jídla za 140 korun si společnost Dáme jídlo strhne téměř 30 korun. Desetikorunové položky platí za dovoz i majitel bistra Marthy´s Kitchen Martin Petrák. Spíš než obědové menu si u něj lidé kupují snídaně a večeře.

„Třicet procent - to je, co si od nás berou. Doba je taková a my jdeme s dobou, že nás to prostě něco stojí. Na druhou stranu mě to nestojí obsluhu, nestojí mě to místo v restauraci. Někdo to bere jako nutné zlo, já to tak neberu. Vnímám to jako další službu lidem,” vysvětluje svůj pohled na věc Petrák.

Podle nedávného průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků nabízí rozvoz jídla stále víc firem. Hlavní motivací je možnost získat nové zákazníky.

autor: zus
Spustit audio