Česká verze nemá s inkluzí nic společného, říká předseda Asociace speciálních pedagogů

1. září 2017

Mezi ministerstvem školství a Asociací speciálních pedagogů to krátce před začátkem nového školního roku zajiskřilo kvůli inkluzi. Podle Asociace vede k neodbornému vzdělávání handicapovaných dětí a prohlubuje negativní trendy ve školství, jako je nedostatek učitelů a vyčleňování elit na gymnáziích. Ministr školství Stanislav Štěch z ČSSD jejich kritiku společného vzdělávání ve školách odmítl s tím, že jde o ideologická a nepodložená tvrzení, protože výsledky inkluze zatím nejde posoudit.

V pražské Betlémské kapli se v pátek odehrálo shromáždění školských odborářů, akademiků i jiných odborných organizací. Náměstek ministra školství Petr Pavlík od akce očekával, že na ní odbory upozorní na situaci ve školství.


Nekritizujeme inkluzi, ale skutečnost, že to, co ministerstvo prezentuje jako inkluzi, nemá s inkluzivním vzděláváním vůbec nic společného. Martin Odehnal

„Chtějí upozornit na to, že vláda dala nějaké sliby, které my uplatňujeme vůči rozpočtu. Chtějí upozornit na to, že je toto třeba dodržovat, že je třeba zvýšit platy pedagogů o patnáct procent, ostatních o deset procent,” říká.

Myšlenka, kterou chtějí lidé na shromáždění předat, je podle Pavlíka blízká představám ministerstva školství. „Bereme to jako upozornění, které souzní s našimi varováními a plány. Snažíme se tyto věci řešit, navrhli jsme rozpočet, který odpovídá do určité míry tomu, co odbory a vysoké školy nyní požadují. Budeme za ně bojovat,” slibuje.

Polovičaté řešení

Předseda Asociace speciálních pedagogů Martin Odehnal se protestního srazu také zúčastní. „My jsme v tomto s ostatními učitelskými asociacemi na jedné lodi. Ono to zní nádherně, 10 a 15 procent, jenže učitel, který má odučené ani ne dva roky, pobírá tarif 22 620 korun hrubého. Nevzdělaná holka, která prodává v pizzerii na Bořislavce, dostane 23 tisíc čistého,” říká.

Při současných platech tak podle předsedy navýšení o 10 nebo 15 procent nic nevyřeší. „Nic z toho neznamená, že se zbrzdí ty negativní trendy. Vítám to, ale na druhou stranu musím hned dodat, že tohle řešení je ani ne polovičaté,” myslí si.

Nekvalifikovaní učitelé

Prvňáci

Asociace speciálních pedagogů se krátce před začátkem školního roku dostala do sporu s ministerstvem školství kvůli inkluzi, kterou Asociace dlouhodobě kritizuje. Co vedlo pedagogy k sepsání otevřeného dopisu ministerstvu školství?

„Nekritizujeme inkluzi, ale skutečnost, že to, co ministerstvo prezentuje jako inkluzi, nemá s inkluzivním vzděláváním vůbec nic společného. Na rozdíl od všech vyspělých zemí, kde se tohle všechno pilotovalo dávno dopředu, kde děti se zdravotním postižením vzdělávají speciální pedagogové, u nás tohle není,” udává příklad Odehnal.

„Není tu vůbec počítáno s tím, že by výuku jako takovou vedli lidé, kteří tomu rozumějí. Kantor z běžné školy nemá vůbec ponětí, co s těmi dětmi dělat. Dostal maximálně čtyřicetihodinové školení. Dítě, které by od prvního dne školy mělo mít kvalifikovanou pomoc, čtyři měsíce čeká na posudek z poradny, která teprve vyjeví škole, co s dítětem dělat,” popisuje situaci předseda Asociace speciálních pedagogů.

Pouhé dojmy


O žádném zhoršení vzdělávání handicapovaných dětí nejsou data, jsou to zcela nepodložené názory. Petr Pavlík

Ministr Štěch odmítl výhrady speciálních pedagogů jako ideologické. Podle jeho náměstka je dopis pedagogů nepodložený. „Jsou to všechno jen dojmy, žádná fakta. Představy, že se výuka na pedagogických školách zhoršila, kvůli zavedení novely, která platí rok, jsou pro každého rozumného člověka naprosto mimo mísu,” myslí si Pavlík.

Za rok, po jehož dobu u nás inkluzivní vzdělávání probíhá, nemůžeme mít podle náměstka relevantní data o jeho fungování. „O žádném zhoršení vzdělávání handicapovaných dětí nejsou data, jsou to zcela nepodložené názory,” říká.

„Výstupy se shromažďují, ale ta data budou až v horizontu roku. Školské statistiky se sbírají až někdy na konci září. Poté budeme rozumnější, budeme vědět, jaké počty dětí nastupují do kterých typů škol. A nebudou to jenom ideologické floskule, kdy řekneme od stolu, že takhle to je,” tvrdí Pavlík.

autor: rkr
Spustit audio