Do roku 2020 by měli učitelé brát o třicet procent víc, než je průměrný plat vysokoškoláka, říká poslankyně

12. květen 2017

Osmadvacátý březen je v Česku Dnem učitelů. Oslavit ho může 155 tisíc pedagogů, kteří na českých školách působí. Je ale co slavit? Učitelé patří k nejhůř placeným vysokoškolským profesím a školství se začíná potýkat s nedostatkem lidí. I proto se ve školství chystají zásadní změny, jednou z nich je nové hodnocení učitelů, které připravilo ministerstvo školství. „Jsou místa, kde kvalifikované učitele nemáme vůbec žádné, a nemyslím si, že tomu příliš pomůže kariérní řád,” tvrdí senátor Jiří Růžička.

Hosty Českého rozhlasu Plus byli poslankyně za ČSSD Vlasta Bohdalová z Výboru pro vědu a vzdělání a Jiří Růžička, senátor za TOP 09 a STAN a ředitel gymnázia Jana Keplera v Praze. Český rozhlas oslovil i ministryni Kateřinu Valachovou, která ale o tématu odmítla mluvit.


Den učitelů je výročím dne narození Jana Amose Komenského. Rád připomínám jeho citát, že úkolem didaktiky budiž to, aby se žáci více naučili a učitelé méně učili, tedy jakési mistrovství v tom, jak učit, jak žáky zaujmout. Jiří Růžička

Školství se začíná potýkat s nedostatkem učitelů, sehnat učitele prvního stupně ve Středočeském kraji je doslova těžký úkol. Šedesát procent absolventů pedagogických fakult navíc nikdy nezačne učit. Jak motivovat nové učitele, když jejich nástupní plat bude i po přijetí kariérního kolem dvaceti tisíc korun?

„Kariérní řád sám tomu nepomůže, ale rozjeli jsme diskuzi o tom, jak přimět absolventy, aby zůstávali ve školách. Myslíme si, že tomu může pomoci možnost adaptačního období, kdy se plat, který je dnes při nástupu dvacet tisíc korun, zvedne o dva tisíce, a potom se bude dále zvyšovat. Podstatné je, že i do školství přišlo třináct a půl miliardy korun do rozpočtu 2017, který navyšuje i platy učitelů. Těm se za poslední tři měsíce zvedly platy dost podstatně,” odpovídá Bohdalová.

Naučit se učit

Roadshow TOP 09, Jiří Růžička

Podle senátora Růžičky si práce učitelů málo vážíme. „Kdybychom si jí vážili, a vyjádřili to i finančně, tak bychom ve školách měli dostatek pedagogů. Jsou místa, kde kvalifikované učitele nemáme vůbec žádné, a nemyslím si, že tomu příliš pomůže kariérní řád. Ten je dobrý v tom, že začínající učitelé budou mít někoho k ruce, aby se zaběhli co nejlépe. Pedagogické fakulty tohle naprosto nezvládají, tam dostávají studenti odborné znalosti, pedagogických dostanou ale pramálo,” myslí si senátor.

„Den učitelů je výročím dne narození Jana Amose Komenského. Rád připomínám jeho citát, že úkolem didaktiky budiž to, aby se žáci více naučili a učitelé méně učili, tedy jakési mistrovství v tom, jak učit, jak žáky zaujmout. To pedagogické fakulty vůbec nedělají, za celé pětileté studium mají studenti pedagogických fakult pár desítek hodin náslechů, případně nějaké praxe. To by se mělo změnit,” říká Růžička.

Chybí učitelé matematiky


Největší důraz musíme klást na učitele v mateřské škole a na první tři ročníky základní. Mnohdy jsou tito elementaristé opomíjeni. Vlasta Bohdalová

Ministerstvo školství chce zvýšit rozpočet pedagogických fakult, aby mohli studenti absolvovat delší praxi. „Všichni jsme si vědomi toho, že pár týdnů praxe ve škole nestačí. Je ale také potřeba na začátku, když se studenti rozhodují pro učitelský obor, aby fakulty nastavily jakousi laťku, aby zkoušeli, jestli jsou studenti vůbec schopni předávat své zkušenosti dětem. Někdo vystuduje s excelentním prospěchem pedagogickou fakultu, jde učit a po pěti letech se zjistí, že má sice spousty znalostí, ale nedokáže je předat,” tvrdí poslankyně.

Oba hosté se shodli na tom, že nejdůležitější jsou pedagogové v mateřské škole. „Největší důraz musíme klást na učitele v mateřské škole a na první tři ročníky základní. Mnohdy jsou tito elementaristé opomíjeni. Chybí nám také učitelé matematiky. Když šikovný matematik nastoupí do školy, po třech letech, když není přesvědčený učitel, snadno podlehne vábení nějaké firmy, která mu jako IT specialistovi zaplatí víc. Je tady vize, že do roku 2020 by průměrný plat učitelů byl na sto třiceti procentech průměrného platu vysokoškoláka,” říká Bohdalová.

autor: všt
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.