Jitka Vysekalová: Český zákazník považuje slevu za něco normálního

Český zákazník se na slevu stále nechá nalákat - Foto: Filip Jandourek

Český zákazník se na slevu stále nechá nalákatFoto: Filip Jandourek

Podle prodejců a výrobců potravin je stávající situace nezadržitelného snižování cen dále neúnosná. Až polovina rychloobrátkového zboží se totiž v českých obchodech prodá ve slevách.

Průměrný Čech vyžaduje slevy bez ohledu na prodejce. Ti se kvůli nátlaku ze strany zákazníků dostávají do slevové spirály, do které postupně vtahují i některé výrobce. Pavel Mikoška, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu pro obchod, tvrdí, že ze stávající situace profitují už jenom zákazníci. Sleva je prý totiž něco jako droga a z původního nástroje pro boj s konkurencí se tak stává bič na samotného obchodníka. 

„Když obchodník nabízí 30% slevu, tak chce nějakou slevu taky po výrobci... Kdo z toho jednoznačně profituje, je zákazník, který může realizovat takzvanou letákovou turistiku.“
Pavel Mikoška

Docentka Jitka Vysekalová, prezidentka České marketingové společnosti, upozorňuje na skutečnost, že ačkoli jsou slevy běžné ve většině zemí, v České republice se týkají až padesáti procent nabízeného sortimentu, což je v porovnání s Německem víc než dvojnásobek. 

Ačkoli se hosté moderátora Jana Bumby neshodli v názoru na takzvanou letákovou turistiku, slevy podle nich zákazníci jednoznačně vyžadují. To ale může vést ke klamání ze strany prodejců, kteří ve strategickém období zvyšují ceny zboží, aby pak nakupující nalákali na falešné fantastické slevy ve výši desítek procent. 

„Mimo jiné bylo zjištěno, že průměrná česká domácnost dostane do schránky týdně padesát letáků. Nebezpečí, že by většina národa najednou vzala ty letáky a začala obíhat supermarkety, kde je ta největší sleva, to si myslím, že v nějaké masové podobě neexistuje.“
Jitka Vysekalová

Vzhledem k tomu, že snižovat dál ceny v rámci konkurence je takřka nereálné. Jeví se jako nový nástroj konkurenceschopnosti zážitek z nákupu, tedy přidaná hodnota, která zákazníkům nakupování zpříjemní v takové míře, aby se bez ohledu na ceny k prodejci znovu vrátili. 

Řešením v této situaci by mohlo být také plošné navýšení cen, po kterém volají někteří výrobci. Na Retail Summitu k nim vyzval například Martin Štrupl ze společnosti Hamé. Podle výrobců je právě nyní, v době ekonomického růstu, ta pravá doba. 

Autor:  Zuzana Marková, Jan Bumba
Pořad: Ranní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně 06:00-10:00  |  Délka pořadu: 4 hodiny  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace