Kde se bere úspěch Hry o trůny? V inteligentním ději, neustálých překvapeních a na sociálních sítích

Televize HBO přišla k materiálu ve chvíli, kdy byl trh na Game of Thrones připravený. „Začalo se mluvit o tom, že seriály dohání Hollywood," říká Hokr - Foto: HBO Europe

Televize HBO přišla k materiálu ve chvíli, kdy byl trh na Game of Thrones připravený. „Začalo se mluvit o tom, že seriály dohání Hollywood," říká HokrFoto: HBO Europe

Televize HBO uvedla v neděli první díl předposlední série ságy Hra o trůny. Seriál za svou existenci přilákal nejvíc diváků v historii této stanice, a má tak velmi širokou fanouškovskou základnu po celém světě. Kde se bere úspěch rozsáhlého díla? „Je to neobyčejně složitá a inteligentní sága,” říká překladatel a scifista Viktor Janiš.

Game of Thrones, jak se v origiále seriál jmenuje, je pozitivně vnímaný kritiky, vyhrál celkem 26 cen Emmy. Nejvíce je ceněný za herecké výkony a komplexnosti postav. Kritika hůře přijímá často zobrazovanou nahotu, sexuální násilí a násilí obecně.  

Již v roce 2005 označil Lev Grossman z časopisu Time autora literární předlohy George Raymonda Richarda Martina za amerického Tolkiena.  

Hosty Českého rozhlasu jsou překladatel a scifista Viktor Janiš a Boris Hokr, zástupce šéfredaktora časopisu Pevnost.  

Šlechtici jsou šlechtici 

„Zatímco první série byly knize velmi věrné, v dalších sériích už to tak není. Tím, že jsou knihy opravdu rozlehlé a jsou tam stovky postav, musel seriál zjednodušovat a zatím to dělal velice chytře. “
Viktor Janiš

Janiš úspěch díla připisuje jeho záběru. „Je to neobyčejně složitá a inteligentní sága. Jsou tam emoce, je tam humor. Je tam všechno, co chceme od knížky. Je tam i okamžik, kdy nemůžeme dospat, abychom se podívali na další díl nebo otočili stránku,” vysvětluje. 

Podle Hokra nespočívá kouzlo ságy jen v drsnosti děje. „V 90. letech byla fantasy hodně romantická, to znamená, že i když byli šlechtici odříznutí od normálních lidí, pomáhali jim nebo byli schopni toleranci. Hra o trůny přišla s konceptem, že šlechtici jsou opravdu šlechtici a normální lidé jsou pro ně mrvy, se kterými si můžou dělat, co chtějí,” říká.  

„Druhý rozměr je ten, že Martin velice dobře věděl, jak funguje žánr fantasy i jeho fanoušci. Minimálně v prvních dvou, třech knížkách, jim tohle nedával, co chtějí. Velmi šikovně si s nimi hrál, zavedl je někam, kde to znali a mysleli si, že ví co přijde, a udělal to úplně jinak. Jakákoliv vaše zkušenost s žánrem vás na tohle nepřipraví, pořád jste překvapovaní,” popisuje Hokr. 

Rozdíl mezi knihou a seriálem nyní není možné sledovat, seriál totiž předběhl autora předlohy - Foto:  HBO

Rozdíl mezi knihou a seriálem nyní není možné sledovat, seriál totiž předběhl autora předlohyFoto:  HBO

V knize žijí, v seriálu ne 

Rozdíl mezi knihou a seriálem už nyní není možné sledovat, seriál totiž předběhl autora předlohy. „Martin napsal pět dílů a veškerý materiál z knih byl už dávno použit. Do teď mohli ti, co mají ságu načtenou, dívat zpatra na diváky seriálu. Teď už ne, všichni jsme na stejné startovní čáře,” říká Janiš. 

„Zatímco první série byly knize velmi věrné, v dalších sériích už to tak není. Tím, že jsou knihy opravdu rozlehlé a jsou tam stovky postav, musel seriál zjednodušovat a zatím to dělal velice chytře. Nicméně některé postavy, které v knihách žijí, jsou v seriálu dávno mrtvé,” podotýká překladatel.  

Celoroční kampaň 

„Hra o trůny přišla s konceptem, že šlechtici jsou opravdu šlechtici a normální lidé jsou pro ně mrvy, se kterými si můžou dělat, co chtějí. “
Boris Hokr

Televize HBO přišla k materiálu ve chvíli, kdy byl trh na Game of Thrones připravený. „Začalo se mluvit o tom, že seriály dohání Hollywood, ať už v tom, jaké herce jsou schopni zajistit nebo v kvalitě produkce. Hra o trůny byla ukázkový příklad toho, jak se všechno tohle dá dokázat. Máte zajištěný materiál na několik řad, musí to být opravdu výtvarné, musí tam být spousta herců, triků a tak dále,” vysvětluje Hokr. 

HBO přes ságu dokázala světu pravdivost svého sloganu „Víc než televize.” „A dokazovala to opravdu s vervou. Proto do seriálu nalila tolik peněz a nevadí jí, když se o seriálu mluví jako o nejstahovanějším. Každá tahle reklama je prostě reklama a přivádí k dílu další lidi,” popisuje zástupce šéfredaktora.  

Kampaň seriálu probíhá díky fanouškům na sociálních sítích konstantně po celý rok. „Mediální pozornost se kolem jiných velkých fantasy projektů, například Harryho Pottera, kulminovala okolo uvedení filmu. U Hry o trůny to tak není, protože je prvním velkým fantastickým fenoménem sociálních sítí. Komunita fanoušků tím žije celý rok a HBO si to jen šikovně kormidluje,” říká Hokr. 

Autor:  Jan Burda
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace