Kolem Země proletí obří asteroid Florence, nejzřetelnější bude kolem půlnoci

1. září 2017

V pátek kolem poledne se k naší planetě přiblíží obří asteroid Florence. Podle odhadů má v průměru přes čtyři kilometry a putovat by měl přibližně ve vzdálenosti sedmi milionů kilometrů od Země. To je vzdálenost, ve které se asteroidy pohybují poměrně často. Většinou jde ale o podstatně menší tělesa.

Mimořádné je pro astronomy hlavně to, že tak velký asteroid bude možné pozorovat. „Asteroid bude pozorovatelný většinu noci, nejlíp kolem půlnoci. Bude se pohybovat mezi souhvězdími Vodnáře a Koníka,“ říká Petr Pravec z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky.

Každý nově nalezený asteroid je nejprve označen číslem - v tomto případě jde o číslo 3122. Jméno se asteroidům dává teprve tehdy, když je přesně určena jejich dráha. Jméno Florence vybral obřímu asteriodu jeho objevitel, australský astronom Bob Glass, a pojmenoval jej podle Florence Nightingaleové.

Protože asteroid Florence nebyl ještě nikdy tak blízko k planetě Zemi, zaměří se vědci hlavně na zkoumání detailů povrchu. Podle Petra Pravce využijí astronomové ke studiu celou řadu nejrůznějších přístrojů. „Kromě optických dalekohledů, kterých bude po Zemi celá řada, budou použity také dva radary, které budou mapovat povrch tohoto asteroidu v detailu. Budou taky pátrat po možných satelitech v okolí tohoto tělesa, protože podle toho, co už o něm víme, existují náznaky, že možná nejde jen o jedno těleso ale o dvě, která kolem sebe obíhají,“ vysvětluje Pravec.

Pozorovat Florence na obloze by měl být schopen i zkušený astronom-amatér. Musí mít však k dispozici tzv. efemeridu, tedy tabulku nebo počítačový program, který umí vypočítat polohu nebeských těles v daném čase. Pozorovatel totiž musí počítat jak s pohybem Země po své dráze, tak i s vlastní drahou asteroidu.

Ke sledování Florence na noční obloze budou nadšenci z řad amatérů potřebovat dalekohled o průměru alespoň 10 centimetrů. Obyčejný triedr tedy nepostačí.

autor: anr