Létající auto už nemusí být sci-fi. Koncept představili v Ženevě

Prototyp "létajícího auta" představený na ženevském autosalonu - Foto: Petr Kološ

Prototyp "létajícího auta" představený na ženevském autosalonuFoto: Petr Kološ

O létajícím autě sní generace vynálezců i řidičů. Jedno takové představili na ženevském autosalonu. V principu jde o jakousi multifunkční „kapsli“ z uhlíkového vlákna. Na delší vzdálenosti se budou kapsle přepravovat speciálními rychlovlaky. V cíli si pak posádka vybere, jestli chce dál pokračovat po silnici, nebo vzduchem.

Podle toho si pro ně přijede autonomní podvozek, nebo přiletí dron. Drony nebo podvozky budou v terminálech a ke kapslím se plně nabité dopraví ve chvíli, kdy si je dotyční v závislosti na svém cíli objednají. 

Christian Bolognesi přiznává, že cílem Italdesignu bylo hlavně zaujmout a provokovat, protože jinak se prý nic nezmění. Výzev, které je třeba u tohoto projektu vyřešit, je dlouhá řada. Zároveň je potřeba posunout dopravu ve městech do vzduchu, protože ulice autům nestačí a stačit nikdy nebudou. 

Na projektu spolupracuje i Airbus, za který mluví Matthias Thomsen. Slibuje, že už koncem letošního roku ukáže firma funkční prototypy dronu pro přepravu lidí. Tento systém, tzn. létající i jezdící kapsle, prý může být i plně vyvinut a tedy k dispozici za 7 až 10 let. Podle Jakuba Karase z Aliance pro bezpilotní letecký průmysl je ale třeba brát ohlášené termíny autorů létající kapsle s velkou rezervou. 

Koncept by mohl být plně vyvinut za 7 až 10 let, podle Jakuba Karase z Aliance pro bezpilotní letecký průmysl je ale třeba to brát s velkou rezervou - Foto: Petr Kološ

Koncept by mohl být plně vyvinut za 7 až 10 let, podle Jakuba Karase z Aliance pro bezpilotní letecký průmysl je ale třeba to brát s velkou rezervouFoto: Petr Kološ

Připomeňme, že s drony začne už letos v létě experimentovat Dubaj. Čínské plně autonomní stroje tam budou s cestujícími létat mezi několika stanovišti. Maximální dolet 30 kilometrů, výška letu 500 metrů. 

Jörg Astalosch věří, že sledujeme začátek revoluční proměny mobility. Elektrická, samořiditelná, sdílená a vzájemně propojená – taková prý bude mobilita blízké budoucnosti, myslí si experti Italdesignu. Na nezájem si přelomový koncept stěžovat rozhodně nemůže, hodnotí Christian Bolognesi. Je přesvědčený, že jde o nejzajímavější koncept celého ženevského autosalonu. 

I když to, co je na stánku v Ženevě, vypadá jako hotový produkt, realita je jiná. Obě firmy jsou zatím na úplném začátku tohoto velmi ambiciózního projektu – proto kromě rozměrů uhlíkové kapsle 2,5 krát 1,5 metru nezveřejnily žádné technické detaily.  

Autor:  Petr Kološ  (pek)
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace