Máme strach vůbec dělat výběrová řízení, tvrdí prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury

26. duben 2017

Chybějící východní a severní část pražského okruhu, absence dálničního spojení s Rakouskem nebo zaostávání ve výstavbě vysokorychlostní železnice. To jsou některé z nedostatků české silniční a železniční sítě. Jak pohnout s její výstavbou, bude jedno z témat Žofínského fóra.

Podle prezidenta Asociace pro rozvoj infrastruktury Tomáše Janeby potřebujeme kvalitnější infrastrukturu, ale za stejné peníze.

„Většina problémů leží ve fázi projektové a majetkoprávní přípravy. Ta je u nás velmi zdlouhavá a někdy i nekvalitní, řada prací se musí opakovat,“ popsal hlavní překážky na cestě k jakostní infrastruktuře Tomáš Janeba

Jednak má stát velmi slabou pozici při výkupech pozemků, dalším problémem je, že si stát vybírá toho nejlevnějšího dodavatele. „To v případě zhotovitele není tak velký problém, ale zásadní to je u projektantů. To je cesta do pekel. Stát si prostě musí umět vybrat podle kvality, musí mít nejlepší tým na danou stavbu,“ tvrdí Janeba.

Především je potřeba správně nastavit výběrové řízení. „Ve chvíli, kdy začnete vybírat nejen podle ceny, ale podle dalších kritérií včetně kvality, tak se okamžitě v médiích objeví zpráva, že stát si vybral někoho dražšího, nevybral si tu nejlevnější nabídku. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pak mnohdy vydá i protichůdná rozhodnutí, takže nakonec máme strach to vůbec dělat.“

Evropské peníze nebudou. Jak dál?

Česko nyní může využívat desítky miliard korun na stavby z Evropské unie, ale současný rozpočet končí rokem 2020. Z čeho se dopravní stavby budou financovat pak?

„To je dobrá otázka. Teď máme skluz v čerpání, takže se očekává, že se období posune do roku 2023. Doufejme tedy, že o peníze nepřijdeme,“ vysvětlil prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury.

Sama Evropská unie avizovala, že obdobné finanční prostředky už nebudou. „Ale tlačí nás, abychom používali k financování soukromé zdroje, tedy partnerství soukromého a veřejného sektoru (tzv. PPP, public private partnership).“

„Jediný důvod, proč PPP v České republice nefunguje, je proto, že nám chybí politická podpora a vize. Jsme v podstatě jedinou zemí v Evropské unii, která nemá jediný kilometr dálnice postavený formou PPP. Když se podíváte do Německa, které penězi oplývá, tak tam staví nyní 10 velkých dálničních projektů touto formou,“ konstatoval Tomáš Janeba.

autoři: všt , oci
Spustit audio