Martin Dorazín: Ruský dokument o Člověku v tísni je manipulativní a neobsahuje důkazy. TVC vlastní Moskva

Člověk v tísni rozdával balenou vodu v Luhanské oblasti v době svého působení na místě - Foto: Roman Lunin

Člověk v tísni rozdával balenou vodu v Luhanské oblasti v době svého působení na místěFoto: Roman Lunin

CELÝ DOKUMENT V ČLÁNKU. Ruská televize TVC odvysílala dokument o misi Člověka v tísni ve východoukrajinském Doněcku, odkud ji tamní separatisté na konci listopadu vykázali. Obvinila v něm nevládní organizaci ze špionáže a korupce.

Televizi sledoval i náš moskevský zpravodaj Martin Dorazín, který dokument označuje jako zvláštní a velmi manipulativní. Všechna obvinění jsou podle něj nepodložená. „Jde o půlhodinový materiál. Obvinění v něm se zakládají na kuriózních věcech, které nám připadají zcela normální, tam je ale považují za nesmírně podezřelé,” myslí si Dorazín. 

Za hlavní obvinění TVC se dá považovat nařčení nevládní organizace ze snahy vyvolat nedodáním humanitární pomoci sociální nespokojenost v Doněcké lidové republice. Dokument ale podle Martina Dorazína neukázal, jak dochází k rozkrádání pomoci a jakým způsobem s tím souvisí Člověk v tísni. 

Celý dokument si přehrajte zde: 

„Je tam pouze zmíněno, že ze skladu, kde ta humanitární pomoc byla, se nějakým způsobem, přes určité lidi, kteří už jsou vyšetřováni, pomoc dostávala do obchodu a prodávala se mimo území Doněcka. Žádné konkrétní důkazy televize nepředložila. Je to soubor výpovědí lidí, které mají naznačovat, že s Člověkem v tísni nebylo všechno v pořádku, že se tam zabývali jinou činností než humanitární,” popisuje zpravodaj. 

„Součástí filmu jsou výpovědi konkrétních obyvatel postižených měst, ostřelovaných z ukrajinské strany, jak se v dokumentu tvrdí. Ti si stěžují na to, že jim humanitární pomoc nedorazila včas, že Člověk v tísni cosi organizoval a přivezl toho málo. Dál tam vystupuje jeden z představitelů Doněcké republiky, Denis Pušilin, který říká, že se Člověk v tísni chová manipulativně, že se snaží ovlivnit smýšlení a nálady obyvatelstva. Opět bez jakéhokoliv důkazu. “
Martin Dorazín

Jedna z výtek na stranu Člověka v tísni, která v pořadu padla, je porušení podmínek akreditace. „Zaznělo tam, že si jezdili kam chtěli. Akreditaci měli porušit tím, že měli ve skříních schované neprůstřelné vesty a přilby. To je samozřejmě nezbytná pomůcka každého, kdo tam pracuje, protože jezdit zejména po okrajových částech Doněcka je nesmírně nebezpečné. Probíhá tam válka. TVC to označila za nepřímý důkaz toho, že nejde o humanitární pracovníky, ale téměř o jakési špionážní důstojníky. Jde vážně o úsměvný důkaz,” myslí si moskevský zpravodaj. 

Většinový vlastník? Moskva 

Televize TVC patří k ruským federálním kanálům. „Vznikla v závěru 90. let, kdy byla velmi progresivní, objevila se tam řada zajímavých publicistických pořadů, měli poměrně slušné zpravodajství. To se všechno změnilo, většinovým vlastníkem je od roku 2012 město Moskva.” Nové vedení televize vyhodilo podle Dorazína stovky novinářů, kteří nesouhlasili s novým prokremelským kurzem kanálu. 

„Je to sedmý nejsledovanější kanál v Rusku. Ze strany televize nešlo o žádnou nepromyšlenou akci, byla si vědoma toho, že to bude mít velký dopad na sledovanost. Ostatně, dokument byl každých pět minut proložen velkou porcí reklamy, takže na tom televize taky hodně vydělala,“ říká Martin Dorazín. 

Autor:  Jan Bumba, Vítek Svoboda
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace