Mladí hudebníci prodávají stále častěji alba na kazetách a nejde o sentiment, říká Pavel Klusák

Za úspěchem kazet podle Klusáka nestojí jen sentiment po starých časech. „Druhým faktorem je mít sebevědomý nosič," říká Klusák - Foto: Fotobanka Pixabay

Za úspěchem kazet podle Klusáka nestojí jen sentiment po starých časech. „Druhým faktorem je mít sebevědomý nosič," říká KlusákFoto: Fotobanka Pixabay

Audiokazety jsou na světě už skoro pětapadesát let. Nástup digitálních technologií jim na chvíli zkomplikoval cestu k posluchačům, nyní se ale zdá, že se vracejí zpět. V roce 2015 se pásků v plastových krabičkách prodalo 74 tisíc, o rok později to ale bylo už skoro 130 tisíc. Letos obchodníci počítají ještě s větším zájmem. „Je to nová éra, ne sentiment,” říká o comebacku zvukového nosiče hudební publicista Pavel Klusák.

Ve Spojených státech stoupají prodeje kazet od populárních interpretů jako jsou Justin Bieber, Green Day nebo rapper Eminem. Společnost v Montaně se kvůli tomu rozhodla zprovoznit výrobní linku, na které se kazety vyráběly od 60. let.  

„I samotný zvuk kazet je něco, co určitou vrstvu muzikantů láká. “
Pavel Klusák

„Jsou lidé, kteří tvrdí, že kazety nikdy nezmizely. Je pravda, že posledních deset let vidíme tendenci muzikantů, kteří se chtějí prokázat pevnými nosiči a alternativně se vymezit vůči čím dál dražším vinylům, tím, že znovu zatáhli do hry audiokazety,” říká Pavel Klusák.  

V Česku funguje jedna z předních evropských firem pro kopírování kazet. „Tohle centrum se jmenuje Headless duplicate tapes. To je pracoviště, které využívá underground, ale také velké kapely, které se nostalgie po kazetě chtějí zúčastnit. Jde například o kapelu Mňága a Žďorp nebo německého rappera Bushida, který natočil píseň i s Karlem Gottem, takže je to komerční hráč,” popisuje hudební publicista. 

Nová éra 

„I samotný zvuk kazet je něco, co určitou vrstvu muzikantů láká," říká Pavel Klusák - Foto: Barbora Linková

„I samotný zvuk kazet je něco, co určitou vrstvu muzikantů láká," říká Pavel KlusákFoto: Barbora Linková

Za úspěchem kazet podle Klusáka nestojí jen sentiment po starých časech. „Druhým faktorem je mít sebevědomý nosič. Je pravda, že zvuk se liší od mp3, je v něčem spojitější, rozhodně není tak nekvalitní, jak by si někdo mohl myslet,” tvrdí. 

„I samotný zvuk kazet je něco, co určitou vrstvu muzikantů láká. Když se každý rok koná takzvaný Cassette Store Day, kdy se setkají vydavatelé a muzikanti, kteří operují s kazetami, je to čím dál větší akce. I výběr hudby je čím dál širší,” říká novinář. 

„Mladší a střední generace nezávislých kapel je tou nejčilejší zónou, která se pouští do kazet. Je to nová éra, ne sentiment,” dodává.  

Chytrý Philips 

„Mladší a střední generace nezávislých kapel je tou nejčilejší zónou, která se pouští do kazet. “
Pavel Klusák

Průlom v publikaci na audiokazetách má na svědomí i firma Philips. „Před lety existovaly asi tři normy kazet, které soutěžily v tom, kdo se prosadí na trhu. Philips udělal tu moudrou, ale i výnosnou věc, že svůj patent dal k dispozici zadarmo každému, kdo chtěl také vyrábět kazety. Tím pádem tento typ zvítězil,” vypráví Klusák. 

„V sedmdesátých letech, kdy se kazety kupovaly do autorádií, ale i jinam, se kazet prodalo opravdu hodně. Nedávno jsem nahlížel do katalogu Supraphonu. Některé tituly Karla Gotta vyšly ve své době dokonce jen na kazetě,” podotýká hudební publicista. 

Autor:  Renata Kropáčková  (rkr)
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace