Musíme dál obviňovat konkrétní lidi. Čím mocnější, tím lépe, říká novinář ke kampani #MeToo

„Místo řešení problému probíráme to, jestli si Kevin Spacey ještě zahraje ve filmu,“ varuje Jaroslav Míth - Foto: Fotobanka Pixabay

„Místo řešení problému probíráme to, jestli si Kevin Spacey ještě zahraje ve filmu,“ varuje Jaroslav MíthFoto: Fotobanka Pixabay

Osobností roku podle časopisu Time se letos stali všichni ti, kdo prolomili mlčení a připojili se ke kampani proti sexuálnímu obtěžování #MeToo. Tu zviditelnila aféra kolem hollywoodského producenta Harveyho Weinsteina, jehož řada žen obvinila ze znásilnění. Následně veřejně vystoupilo množství žen i mužů, kteří se svěřili, že se stali obětí sexuálního zneužívání.

Časopis Time svůj výběr zdůvodnil takto: Za to, že promluvili o veřejném tajemství, že sítě šepotu přesunuli na sociální sítě. Za to, že nás všechny přinutili přestat přijímat nepřijatelné, jsou ti, kdo prolomili mlčení, osobností roku 2017. 

„Místo skutečného řešení problému dnes ale probíhá hon na čarodějnice a řešíme, koho dalšího ještě přibijeme na kříž.“
Jaroslav Míth

Politik a radní na Praze 4 Jaroslav Míth z ODS připomíná, že kampaň #MeToo existuje víc jak deset let, známou se ovšem stala až po Weinsteinově obvinění. „Je tam jistě řada osobností, které odhalily své těžké vnitřní prožitky. Ale zvrhlo se to tak, že se lidé začali předhánět v tom, kdo nařkne známější osobu z nějakého obtěžování,“ upozorňuje. 

„Utvrzuje mě to v názoru, že v nás bublají nejen sexuální, ale i jiné temné pudy. Před nástupem sociálních sítí mohla média téma rozvinout na případu jednoho obětního beránka. Dnes může svou troškou přispět každý a stává se z toho stoka. Jen se hledají další hříšníci,“ dodává. 

Nepřestávejme obviňovat 

Podle redaktora serveru A2larm Jana Bělíčka je cílem kampaně nastavit nové normy chování. Pokud bychom totiž s tímto tématem uměli zacházet, podobné excesy by se neobjevovaly. 

Proč má kampaň #MeToo v Česku tak malý ohlas? „U nás máme trochu jinou situaci než ve Spojených státech, kde je pro politika smrtící i třeba nevěra. České ženy možná zatím také nemají odvahu o tématu mluvit,“ uvažuje Míth - Foto: Anna Kottová

Proč má kampaň #MeToo v Česku tak malý ohlas? „U nás máme trochu jinou situaci než ve Spojených státech, kde je pro politika smrtící i třeba nevěra. České ženy možná zatím také nemají odvahu o tématu mluvit,“ uvažuje MíthFoto: Anna Kottová

„Kampaň odhalila, jak rozsáhlý problém je sexuální obtěžování a zneužívání v jednotlivých zemích. Vytáhla na světlo, jak se někteří muži chovají k ženám, a nás muže to vede k hlubokému zamyšlení,“ tvrdí. 

Pokud bychom prý věc řešili jen v abstraktní rovině a debatních kroužcích, tak se nic nezmění.  

„Jedinou cestou k nápravě je obviňovat konkrétní lidi. Čím mocnější, tím lepší, protože tak to bude mít větší mediální odezvu,“ dodává novinář, který nechápe, proč se v českém prostředí žádná podobná kauza zatím neobjevila. 

„Děsí mě, co říká pan Bělíček. Ještě více lidí obviňovat a zveřejňovat. To přesně bude vést do záhuby. Samozřejmě se o tom nemáme bavit jen abstraktně, ale když budeme hledat další a další oběti, tak v tom to téma zanikne,“ uzavírá Míth, podle něhož mají sexuální delikty řešit soudy. 

Autor:  Věra Štechrová  (všt)
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace