Mýtus o lovcích levných potravin boří on-line nákupy. Rozhoduje spokojenost

6. duben 2016

Dovážka potravin do domu zažívá v Česku bez nadsázky boom. Zatímco ještě před pár lety lidé na internetu nakupovali spíše ledničky nebo pračky, dnes jsou to také rohlíky, máslo nebo maso.

„V celkovém pohledu potraviny online zaujímají poměrně malé procento z celkového maloobchodního trhu. Je to pod půl procenta. Ale trend je výrazně rostoucí,“ říká ředitel konzultační společnosti e-commerce Acomware Jan Penkala.

Jak uvádí, tak i půl procenta podílu však znamená obrat 3 miliard korun za minulý rok s tím, že suma zahrnuje čerstvé i trvanlivé potraviny nakoupené přes internet.


Já osobně těmto projektům velmi věřím, protože sází na špičkovou zákaznickou spokojenost. Díky tomu, že časem budou mít o zákazníkovi daleko více informací nebo dat, budou s ním lépe schopni komunikovat a plnit jeho potřeby. Ukazuje se, že velké části lidí tolik nezáleží na ceně, ačkoli v běžném maloobchodu je cena převažující. Na internetu není cena rozhodující. Počet lidí, kteří volí spokojenost před cenou, je podle našeho průzkumu 52 %, a jen 40 % se rozhoduje podle ceny. Ředitel konzultační společnosti Acomware Jan Penkala

„Jsme příjemně překvapeni, že zájmu se těší i kategorie, o kterých si myslíme, že se vybírají jiným způsobem – očima nebo čichem. To znamená čerstvé zboží, zelenina, pečivo,“ říká ředitel jedné z firem (Kolonial.cz), která umožňuje nákup potravin přes internet Petr Vyhnálek.

Ředitel firmy říká, že momentální situace svědčí o zájmu lidí a jeho firma je na začátku, stejně jako lidé, kteří službu testují. „Fáze, ve které se nacházíme, je fáze, kdy se boří bariéry.“ Vyhnálek cituje průzkum, podle kterého si 50 % již někdy vyzkoušelo tento typ nákupu.

Velké řetězce se zatím připravují

Jan Penkala ze společnosti e-commerce Acomware dává za příklad Velkou Británii, ve které je podíl 5 až 7 %. Roli v tom hraje i poskytování této služby ze strany velkých obchodních řetězců.

„Očekává se vstup větších obchodních řetězců, pro něž může být jednodušší, protože mají vybudovaný systém,“ myslí si Penkala. „Trh je z jejich pohledu zatím velmi malý – ale je to přesně jako v elektru. Tak taky vyrostli internetoví hráči, díky nečinnosti klasických řetězců, které se přidaly později,“ dodává s tím, že na trhu potravin online to pravděpodobně časem budou právě velké obchody, které budou zastupovat větší roli než dosud.

Kdo nakupuje online?

„Jsou to lidé, kteří si váží svého času a nechtějí ho věnovat tomu, že sednou do auta a stráví dvě hodiny nákupem a cestou tam. Nebo mají malé dítě, případně chtějí čas věnovat něčemu jinému. Nejsou to v žádném případě jen lidé, kteří jsou tzv. ajťáci nebo lidé, kteří jsou s počítačem v denním kontaktu.“

autor: bum
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.