Největší německé továrny ochromily stávky, lidé chtějí lepší plat a zkrácené úvazky

2. únor 2018

V německých továrnách stávkují desetitisíce zaměstnanců. Požadují vyšší platy a také možnost pracovat na zkrácený úvazek. Provoz se zastavil například v automobilkách Mercedes-Benz a Porsche i v závodech výrobce letadel Airbus. Stávky svolávají největší německé odbory IG Metall, které mají téměř jeden a půl milionu členů. Svazy zaměstnavatelů na požadavky odborářů odmítají přistoupit. „Německé firmy vykazují v posledních letech zisky. Odboráři cítí, že je právo na jejich straně,” říká zpravodaj Českého rozhlasu Pavel Polák.

Podle Pavla Poláka, zpravodaje Českého rozhlasu v Německu, tvrdí zaměstnavatelé, že se ztráty pohybují už v řádech desítek milionů eur. Ty chtějí teď po odborech soudně vymáhat.


Zaměstnavatelé jsou ochotní zvyšovat platy, ne ale v takovém rozsahu a tak rychle. Pavel Polák

„K této stávkové vlně, která trvá od úterního večera, a skončit by měla podle informací v sobotu ráno, by se měli přidat zaměstnanci v celkem 275 podnicích po celém Německu. V každém z nich se stávkuje vždycky jen 24 hodin,” popisuje Polák.

Zatím se tedy jedná jen o takzvané varovné stávky. „Pokud se nenajde řešení, tak jsou odbory připravené jít do plošné stávky. To už by pro německý průmysl nebylo jen citelné, ale poměrně dost bolestivé. Unie zaměstnavatelů mluví v případě plošných stávek o miliardových ztrátách,” říká zpravodaj.

Zaseknuté jednání

Německý průmysl jede na plné obrátky, dokonce v něm dlouhodobě chybí kvalifikovaní zaměstnanci. Proč nechtějí zaměstnavatelé vyjít odborům vstříc? „Německý průmysl je ve velmi dobré kondici, zaměstnavatelé jsou ochotní zvyšovat platy. Ne ale v takovém rozsahu a tak rychle, jak žádají odbory,” odpovídá Polák.

Zaměstnavatelům se také nelíbí podmínka zkrácené pracovní doby. „Tu zatím důsledně odmítají. Obě strany, jak zaměstnavatelé, tak odbory, se v posledních týdnech takříkajíc zasekli. Nikdo nechce výrazně ustoupit a ztratit tvář, proto minulý víkend jednání zkrachovala,” říká zpravodaj, podle kterého se v německém průmyslu platy neupravovaly.

Volkswagen

„Je také pravda, že německé firmy vykazují v posledních letech zisky. Odboráři cítí, že je právo na jejich straně. Kdy bude jednání pokračovat zatím není jasné. Odbory sice pro jistotu zarezervovaly na pondělí jednací místnosti a jsou ochotné vyjednávat, ale jen pokud zaměstnavatelé ukážou ochotu ke kompromisu, což se dosud nestalo,” podotýká Polák.

Nadprodukce v Evropě

Automobilovými koncerny otřásá jeden skandál za druhý. Vyšetřování aféry Dieselgate, která odstartovala v září 2015, ani zdalek neskončilo a na německý koncern Volkswagen se valí další žaloby. Německé automobilky Volkswagen, BMW a Daimler musí řešit i další problém, škodlivost automobilových emisí v minulosti totiž testovali na opicích i lidech.


V Evropě máme nadprodukci, nevyužité továrny, bude se muset propouštět. To k podnikání prostě patří. Martin Frei

K problémům neměckých automobilek se teď navíc přidaly stávky zaměstnanců. Podle redaktora časopisu Svět motorů Martina Freie jde o to, která z firem přežije nával skandálů a komplikací s většími, a kdo s menšími šrámy.

„Pokusy na zvířatech image firmy rozhodně nepomohly, málo z nás navíc chápe, proč takové pokusy byly potřeba, jelikož je složení emisí dlouhodobě známé. To se ale nedá srovnávat, že se v rámci aféry Dieselgate musí miliony aut stahovat do servisů. Tam jsou ekonomické škody naléhavější,” říká redaktor.

„Stávky považuju za příznak cykličnosti ekonomiky, stávky byly, jsou a budou. Byly v 80. i 90. letech. Některá řešení budou bolestivá, v Evropě máme nadprodukci, nevyužité továrny, bude se muset propouštět. To k podnikání prostě patří,” myslí si Martin Frei.

autoři: vlk , všt
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.