Přes sto svateb denně odbaví v továrně na elektromobily z karbonu

Halu továrny BMW v Lipsku navrhla Zahá Hadíd - Foto: Veronika Čáslavská

Halu továrny BMW v Lipsku navrhla Zahá HadídFoto: Veronika Čáslavská

Sasko má dlouhou automobilovou historii. Pochází odtud symbol NDR Trabant, svou továrnu tam má Volkswagen, Porsche i například BMW. Právě mnichovská automobilka vyrábí v Lipsku mimo jiné elektromobily z karbonu. Stačí k tomu velmi tenká uhlíková vlákna a silné lepidlo. Jak výroba vypadá a jak je možné, že tam pořádají každý den svatby?

„Stojíme před strojem, který z uhlíkových rohoží dělá tvrdé kompozity. Vlastně je upeče za velkého tlaku. My jen přidáváme pryskyřici,” vysvětluje průvodce továrnou Michael. 

Karbon je o polovinu lehčí než ocel a skoro o třetinu než hliník. Právě proto si karbonové karoserie zamilovali výrobci superrychlých aut nebo formulí. 

„Říkáme tomu svatba. Tyhle dva moduly spojíme lepidlem. “
průvodce Michael

V karosářské dílně vznikají z uhlíkových výlisků auta. „Přímo před námi vidíte stroje, které spojují vnitřní a vnější část bočního rámu auta. Pracují na tom tři páry robotů. První dvojice uhlíkové rámy čistí, druzí dva na ně nanáší lepidlo a poslední bez velkého tlaku boční rámy spojují dohromady,” popisuje Michael. 

Přes sto sňatků za den 

To všechno musí tahle parta robotů zvládnout za šest minut. Pak lepidlo tvrdne a části by spolu nedržely pohromadě. 

Celý proces je hodně automatizovaný a tichý. „Je to opravdu netypická fabrika,” myslí si norská novinářka Mona Strandeová, která se prohlídky továrny účastní také. 

Nakonec tyhle dva moduly – karoserii a podvozek – speciální stroj spojí dohromady. „Říkáme tomu svatba. Tyhle dva moduly spojíme lepidlem,” usmívá se Michael. 

Pokud se technika nevzpírá, zvládnou tu přes sto elektrických sňatků denně. 

Výroba elektromobilu i3 z karbonu - Foto:  BMW

Autor:  Matěj Skalický
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace