Taxikáři mají špatnou pověst. Málokterý politik se za ně bude proti Uberu bít, soudí novinář

30. březen 2017

Taxikáři tuto svoji konkurenci upřímně nesnášejí, někteří zákazníci ale na Uber nedají dopustit – kvůli ceně i úrovni služeb. Uber se proto uchytil v mnoha zemích, 18. dubna ale podle všeho opustí Dánsko, které zpřísnilo pravidla pro taxislužby.

„Byli bychom velmi rádi, pokud by k podobnému vývoji došlo i v České republice,“ říká Karolína Venclová z Asociace koncesionářů v taxislužbě. „My jako taxikáři musíme dodržovat legislativu, zatímco partnerští řidiči společnosti Uber nesplňují vůbec nic,“ dodává.

Lidé našli alternativu

Podle Asociace by se měla jasně stanovit pravidla i postihy. Ať už jde o zákaz provozování taxislužby bez licence, vyžadování znalosti místopisu nebo registrace vozidla u patřičného dopravního úřadu. „A za tyto prohřešky na místě odebírat řidičský průkaz na tři roky, zadržovat SPZ nebo ukládat pokuty, jako to udělali v Maďarsku,“ navrhuje Venclová.


Lidé mi říkali, že jezdí Uberem kvůli své špatné zkušenosti s taxikáři. Řekněme si, jakou má taxi v Praze pověst. A není to úplně neoprávněně. A teď se jim to vrací tím, že málokterý politik se za ně bude proti Uberu bít.Aleš Černý

„Taxikáři se musí řídit zákonem o silniční dopravě a vyhláškou. Řidiči Uberu ho ale porušují, hned jak vyjedou, konkrétně například tím, že nemají označené auto, taxametr ani taxikářskou licenci, na kterou se skládají zkoušky. A taxikář také má komerční pojištění, které je dražší než běžné povinné ručení,“ vysvětluje redaktor iDnes.cz Aleš Černý.

Společnost Uber se hájí tím, že nejde o provozování taxislužby, ale sdílení jízdy. „Jejich rétorika se v čase mění. Spolujízda znamená, že někam sám jedu a někdo se ke mně přidá. Kdežto řidič Uberu svého klienta vozí tam, kam on chce. Dělá tu službu pro něj,“ připomíná Černý, který se specializuje na dopravu a sdílenou ekonomiku.

Uberu se vyrovnáme


Lidský faktor selhává v každém podnikatelském segmentu. Nelze říci, že taxikář je zloděj a řidič Uberu bude přívětivý a přátelský, to je nefér.Karolína Venclová

„Zákazník to, jestli má taxikář nebo řidič Uberu žlutou průkazku, řeší až na úplně posledním místě. Pro něj je důležitý uživatelský komfort, někomu vyhovuje právě ta dobře udělaná mobilní aplikace, kterou si řidiče přivolá. Uber je vlastně takový dispečink, na který nemusíte volat,“ přibližuje redaktor.

„Pokud vím, tak mnoho dispečinků má velmi pěkné, jednoduché a přívětivé aplikace. Uber se před zákazníky tváří, že je to sdílená ekonomika a ne taxislužba. Ale oni akorát jsou hi-tech taxislužba 2.0, jiný rozdíl nevidím. Na trhu jsou ale i mnohé klasické taxislužby, které jsou atraktivní nejen svým vozovým parkem, ale i možností vybrat si taxi podle ceny a doby dojezdu. Dokážeme být velmi přívětiví a nebojím se říci, že sexy,“ prohlašuje Venclová.

autor: bum
Spustit audio