Trosky letu MH370 se už nenajdou, satelitní snímky mají nedostatečné rozlišení

Boeing 777, který se v roce 2014 ztratil, patřil společnosti Malaysia Airlines. - Foto: Paul Rowbotham

Boeing 777, který se v roce 2014 ztratil, patřil společnosti Malaysia Airlines.Foto: Paul Rowbotham

Závěrečná zpráva australských vyšetřovatelů ke zmizení letu MH370 z 8. března 2014 má 440 stran. Přesto se v ní nedočteme, kde a jak letadlo letící na trase z Kuala Lumpuru do Peking havarovalo. Trosky letadla se totiž dodnes nenašly. Jediné, k čemu vyšetřovatelé dospěli je zjištění, že si kapitán zmizelého letadla společnosti Malaysia Airlines zkoušel přibližně stejnou trasu šest týdnů před inkriminovaným letem doma na svém simulátoru.

Co se ví o průběhu letu MH370? „Poměrně bezpečně je známé vše, co se s letadlem dělo v době, kdy bylo v dosahu radiolokátorů a systému řízení letového provozu. Letadlo udělalo velmi podivné manévry, vystoupalo do velké výšky, potom naopak klesalo, což podle některých teorií budí dojem, že posádka chtěla udusit cestující, aby potom mohla s letadlem dělat, co potřebuje. V každém případě letadlo zásadním způsobem změnilo kurz a místo do Číny pokračovalo do východního Pacifiku,“ říká letecký publicista Martin Velek. 

Vyšetřovatelé pracovali i se satelitními snímky Indického oceánu pořízenými francouzskou armádou, ale jejich rozlišovací schopnost není dostatečně velká na to, aby bylo možné na obrovských plochách vysledovat zlomky letounu. U afrického pobřeží, kam je nejspíš zanesly proudy, se sice našlo několik zlomků, které by měly patřit právě tomuto Boeingu 777, větší kusy se ale objevit nepodařilo. Ze zmíněných zlomků prý nicméně vyplývá, že nedošlo k záměrnému přistání na hladině. 

Boeing 777 společnosti Malaysia Airlines se dvě hodiny po startu ztratil z radarů. - Foto:  Český rozhlas,  Google Maps

Jaké dopady má tento případ na leteckou dopravu?
 

Běžně v letadlech existuje zařízení, které v určitém intervalu hlásí jejich stav. Nyní by se interval hlášení měl zkrátit na čtvrt hodiny a měl by hlásit nejen stav letadla, ale i jeho polohu. Dále se uvažuje o novém systému, který by při letech na delší vzdálenost umožnil permanentní sledování stroje. 

Mezinárodní organizace pro letectví IKAO a Mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA vydaly doporučení k opatřením, díky kterým nebude moci nastat situace, kdy bude delší dobu nejasné, kde se letadlo pohybuje. Dopravci by navíc měli zabezpečit, aby posádka nemohla vypnout některá signalizační zařízení. Ani jedna z organizací ale nemá nařizovací pravomoc, daná opatření tedy může jen důrazně doporučit. 

Autor:  Renata Kropáčková  (rkr)
Pořad: Dnešní Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: denně  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace