Babiš dělá spoustu chyb, ale chce být první. Ostatním stačí druhé místo, myslí si expert

25. červenec 2017

Tři měsíce před parlamentními volbami je jednoznačným favoritem hnutí ANO. Co dělá z marketingového či PR hlediska o tolik lépe než ostatní strany? „Neřekl bych ani lépe, odvádí standardní profesionální práci. Spíš bych řekl, že ostatní to dělají mnohem hůř,“ říká odborník na public relations a mediální komunikaci Karel Křivan.

„Možná se rozhodli hrát jen o druhé místo, což je špatně. Nebo se bojí dělat kroky, které by jim mohly odehnat tvrdší jádro voličů. Vlastností Andreje Babiše je, že se rozhodně nebojí,“ říká Křivan.

Doba billboardů už skončila, mnohem efektivnější jsou dnes podle Křivana subtilnější a cílené kampaně v kombinaci s využitím sociálních sítí. „Musíte mít dobrého kandidáta, peníze, prostor v médiích a vůli vyhrát. A tu má dnes největší hnutí ANO.“


Andrej Babiš dělá spoustu chyb. Ale druhý den je buďto přizná, nebo řekne, že to myslí úplně jinak. Zatímco ostatní strany se snaží být opatrné.Karel Křivan

„ANO má dlouhodobě největší drajv a ten tlak nesnižuje. Když se podíváte na Facebook Andreje Babiše, je každý den někde jinde. Peníze jsou jistě důležité, je ale vidět, že má dobře postavený tým a dá na jeho rady,“ vysvětluje.

Jak Křivan hodnotí kampaně Babišových soupeřů? „ČSSD jednoznačně katastrofální. ODS bojuje, má to těžké. Čekal jsem ale mnohem větší energii a vizi, co s tou zemí chtějí v případě úspěchu dělat. Problém stran kolem deseti procent je, že jim málokdo věří, že vyhrají. A co oni mohou slibovat, když budou jen druzí do party? Ale ještě mají čas to změnit.“

Lidovci udělali dobře

Tři měsíce před parlamentními volbami hned několik uskupení balancuje kolem pěti procent nutných pro vstup do Sněmovny. Strany kandidující v koalici ale potřebují získat deset procent. A právě tato podmínka natolik vystrašila KDU-ČSL, že se rozhodla odstoupit od koalice se Starosty a nezávislými.


Lidé o koalici KDU-ČSL a STAN zčásti nevěděli a zčásti neměli jasno, v čem je její nabídka jiná než u jiných politických stran.Karel Křivan

„Hrozba byla veliká. Lidovci na jedné straně měli jistotu, že sami se do Sněmovny dostanou, ale v koalici by museli nasadit masivní kampaň. A myslím, že ani ta by ten trend nezvrátila,“ domnívá se Křivan.

Volby se podle něho sice rozhodují až v posledních dnech před jejich konáním, ale lidovci si na vytvoření společné značky dali příliš málo času a hrozilo jim, že by o své tradiční voliče mohli přijít.

Koalice KDU-ČSL a Starostové

„Lidovci potřebovali těch deset procent získat do léta, protože v době dovolených se nikdo o politiku nezajímá. A v září začne ostrá kampaň, to už není čas na představování značky,“ myslí si.

Průzkumy se přeceňují

Nebyl ale v tomto případě problém i v tom, jak moc se v médiích probírají předvolební průzkumy? „Média průzkumy přeceňují, novináři se mnohdy ani nepodívají, na co přesně se daná agentura ptala nebo jak velký byl vzorek respondentů. Na druhou stranu lidem se to líbí – mají rádi žebříčky a soutěž.“

Mezi politiky se objevují stížnosti na výzkumné agentury, které prý nenesou žádnou odpovědnost, ale přitom mají velkou moc. Měly by výzkumníci nést odpovědnost za svá zjištění? „Nemyslím si to. Nehledal bych za tím žádnou negativní snahu. Spíš by se mělo s těmi průzkumy více pracovat, zkoumat kritéria a úspěšnost jednotlivých agentur.“

Vyplatí se stranám spoléhat na nespokojené voliče? Je aktuální kampaň v něčem nová? Poslechněte si celé Interview Plus >>
autoři: ert , bum
Spustit audio