Malý z Rady ČTÚ: Politici jiných zemí si telekomunikací všímali už dříve, ne až letos v lednu

20. únor 2017

Telekomunikační služby v České republice se staly předmětem horkého politického sporu. Premiér i vicepremiér kritizují ministra průmyslu, jeho návrhy prý málo chrání zákazníky. Sám ministr Jan Mládek z ČSSD říká, že pokud jsou nějaké problémy s cenami za služby, měl by se v první řadě více snažit Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Ten kontruje, že svoji práci dělá dobře. „Špatná rozhodnutí z minulosti si neseme s sebou dodnes,” říká člen Rady ČTÚ Ondřej Malý, který je hostem Interview Plus.

„Novela telekomunikačního zákona je určitě důležité téma. Po novele vlastně ČTÚ volá od novely z roku 2014, která naprosto prokazatelně zhoršila postavení spotřebitelů v České republice,” říká Malý, který vysvětluje, že tři roky stará novela znamená, že operátor může jednostranně změnit smlouvu. „Pokud nejde o podstatnou změnu smlouvy vedoucí ke zhoršení postavení účastníka (a o tom, co je podstatné zhoršení, rozhodne operátor), nemáte právo získat informaci o tom, že můžete od této smlouvy odstoupit bez sankce,” popisuje.


Obecně existují v zákoně nástroje, jak si operátora „vychovávat.” Základní nástroj je přenositelnost čísel, druhý jsou povinná ustanovení ve smlouvách. Operátor vám musí umožnit přejít k jinému operátorovi a přenést si číslo. A musí se k vám chovat slušně.Ondřej Malý

Aktuální novela vrací situaci do doby před rokem 2014, práva spotřebitele by díky ní měla posílit. „Je plně v souladu s evropskými pravidly, která by měla platit pro všechny státy. V evropských směrnicích se píše, že změní-li operátor jakkoliv smlouvu, tak má zákazník vždy právo odstoupit bez sankce od smlouvy,” říká člen Rady ČTÚ.

Zakonzervování trhu

Velmi diskutovanou částí novely je ta, která znamená, že by si zákazník nemohl vyjednat lepší cenu, než tu oficiální ceníkovou. „To je velmi významná pasáž. Pokud by novela skutečně prošla v tomto znění, jak ji v současné době navrhuje ministerstvo průmyslu a obchodu, způsobila by zakonzervování na maximálních cenách, především tedy v segmentu spotřebitelů, domácností. Rozhodně by nepřispěla ke konkurenci,” myslí si Malý.

Andrej Babiš považuje tento návrh za nesmyslný, premiér Sobotka řekl, že by neměl být problém sporné ustanovení z předlohy vyřadit. „Pevně doufám, že tato část z návrhu vypadne. Zbytek novely je totiž přesně to, co trh potřebuje,” doufá Malý.

Rozhodnutí z minulosti

Jan Mládek

Hodně jsme v poslední době slyšeli o tom, že čeští zákazníci platí za telekomunikační služby jedny z nejvyšších cen v Evropě. Podle časopisu dTest jsou poškozovány zájmy tuzemských spotřebitelů. „Ze všech relevantních srovnání, která máme k dispozici, vyplývá, že tyto služby patří v České republice mezi nejdražší v EU,” říká host.

Jak zařídí jiné země to, že mají nižší ceny? „Tohoto odvětví si jejich politické reprezentace všímaly dříve než letos v lednu. Třeba v Polsku se v roce 2006 stala šéfkou tamního regulátora Anna Streżyńská, která si boj za konkurenci na trhu vytkla jako svůj základní cíl. Asi každých 14 dní si na ni skrz velvyslanectví stěžovali různí zahraniční operátoři, její úřad byl pravidelně terčem žalob. Nicméně v současné době je v Polsku pět operátorů a služby tam patří mezi nejlevnější v Evropě,” odpovídá Malý.

Na rakouský trh, který je nám také dávaný za příklad, od roku 1996 do roku 2003 postupně vstoupilo pět operátorů. „U nás jsme zamrzli u čísla tři, ačkoliv v roce 2001 tu byla šance na vstup čtvrtého operátora. Vláda se ale tehdy rozhodla, že neprodá čtyři licence, ale jen tři. Tato rozhodnutí z minulosti si neseme s sebou dodnes.”

Jak je na tom konkurence na trhu s telekomunikačními službami v Česku? Udělal ČTÚ v celé problematice chybu? Poslechněte si celé Interview Plus >>
autoři: bum , vis
Spustit audio