Matěj Hollan: Uber chce nekalou soutěží ovládnout trh. Legislativa je ale zastaralá

21. duben 2017

Brno, Kodaň, Frankfurt a Budapešť mají nově společnou jednu věc. Ve všech těchto městech je zakázána služba Uber. V Brně zatím předběžným opatřením soudu, podle kterého porušují řidiči Uberu několik ustanovení zákona, který upravuje provoz taxi. Uber se brání jako všude jinde, tedy tvrzením, že vůbec nejde o taxislužbu, proto se na něj nemohou vztahovat stejná pravidla. „Ta služba je velmi kvalitní, ale je to normální taxík,” říká náměstek brněnského primátora Matěj Hollan z hnutí Žít Brno, který je hostem Interview Plus.

Primátor města Brna Petr Vokřál řekl, že Uber vědomě nerespektuje předpisy, sám Hollan mluvil v minulosti o porušování zákonů. „Pro taxislužbu, a Uber je klasickou taxislužbou, se vztahují zákonné předpisy a vyhláška. To musí každá taxislužba dodržovat. Vím, že o sobě Uber tvrdí, že taxislužba není, ale to by o sobě McDonald’s mohl tvrdit, že není restaurace, ale sdílené jídlo, že si tam lidé za pultem vaří pro svoji vlastní potěchu a dávají ochutnat kamarádům. Takto to není,” tvrdí Hollan.

Normální taxík


Ta služba je pro uživatele velmi kvalitní, to je nesporné, ale je to normální taxík. Je proto potřeba na ni tak pohlížet. Pokud tady ty zákony dneska máme, tak není jiná možnost, než to po Uberu vymáhat. Matěj Hollan

„Ta služba je pro uživatele velmi kvalitní, to je nesporné, ale je to normální taxík. Je proto potřeba na ni tak pohlížet. Pokud tady ty zákony dneska máme, tak není jiná možnost, než to po Uberu vymáhat. Ve chvíli, kdy zákonodárci změní legislativu, což by bylo záhodno, protože je zastaralá a nereflektuje moderní trendy, tak potom jenom dobře, a podle nového zákona se také budou muset řídit všichni,” říká náměstek, který má v gesci dopravu.

Co přesně Uber porušuje? „Pro mě nejzásadnější je, že pokud zákon stanovuje, že taxikář musí mít licenci a zkoušky, není možné, ale to řidiči Uberu neměli. Další věci jsou sporné, ale zákon je dnes vyžaduje, jako třeba taxametr. Domnívám se, že to jde do budoucna řešit přes aplikace, je to levnější a stát si to může nastavit tak, aby byl té aplikace účasten a viděl, že se s tím nešidí. Potom jsou tam věci jako znalost místopisu, což je sporné, každý vám na to řekne něco jiného, jestli je lepší jezdit podle citu a znalosti místa, nebo podle Wazu či Googlu. Ale to bych nepovažoval za zásadní, zásadní je licence. Uber nemůže tvrdit, že je nějaká spolujízda, protože to v žádném případě není,” odpovídá Hollan.

Nekalá soutěž

„Uber je za mě normální byznys. Chtějí nekalou soutěží ovládnout trh, aby na něm byli dominantní, mají takový marketing a PR, že se jim to často daří. Tím, že nemusí dodržovat žádné zákony, tak si můžou dovolit velmi podseknout cenu, což je konkurenčně výhodné, ale je to nekalosoutěžní jednání, a je potřeba na to takto pohlížet,” myslí si náměstek.

Auto nízkonákladové taxislužby v Pardubicích

Město Brno je v celé kauze přidruženým účastníkem řízení, spor vede primárně společnost Lido Taxi. „Klasičtí taxikáři v první den spuštění Uberu naklusali na radnici a začali po nás požadovat, ať informujeme veřejnost, že je nebezpečné s taxíky Uberu jezdit. Já se opravdu nedomnívám, že je to nebezpečné. Chtěli po nás, abychom je sami hned zažalovali. Museli jsme si vysvětlovat, že takto ta věc nestojí, že je to primárně jejich byznys, že oni se musí bránit. Na základě zkušenosti v Brně s Uberem jsme pochopili, že je to velký podvod. Úřad tak musel začít konat,” vysvětluje Matěj Hollan.

Jaké kroky může brněnská radnice udělat pro to, aby se česká legislativa o taxislužbách zmodernizovala? Znamená rozhodnutí soudu, že Uber v Brně už nevyjede? Nemá Hollan obavu z obvinění, že brání moderním technologiím? Poslechněte si ze záznamu celé Interview Plus s Matějem Holanem z hnutí Žít Brno.
autor: bum
Spustit audio