Matyáš: Hlavním problémem českého stavebnictví je komplikovaná a dlouhá příprava staveb

„Dnes tu není jedno svodné místo, jedno ministerstvo, kam by se soustředila investiční výstavba, a z jednoho místa by se efektivně a racionálně řešila," říká Václav Matyáš - Foto: Jana Trpišovská

„Dnes tu není jedno svodné místo, jedno ministerstvo, kam by se soustředila investiční výstavba, a z jednoho místa by se efektivně a racionálně řešila," říká Václav MatyášFoto: Jana Trpišovská

Stavebnictví vykázalo loni v Česku meziroční propad 7,6 %. Podle ministra financí Andreje Babiše za to může i to, že o stavbách rozhoduje příliš mnoho ministerstev. Kdy se bude v Česku stavět lépe a rychleji?

Poslední pozitivní čísla ve výsledcích českého stavebnictví bychom našli až v roce 2008. „České stavebnictví bylo tehdy na vrcholu. Pak už nastal téměř nekontrolovatelný pád, který vyústil v loňském roce,” říká prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš, který je hostem Interview Plus. 

Proč se tolik let po krizi nedaří stavebnictví zotavit? „Těch problémů je celá řada, především jde o legislativní problémy. Podle údajů Světové banky se Česká republika posunula na „lichotivé” 130. místo v délce trvání vyřízení stavebního povolení. V kvalitě dopravní infrastruktury se pohybujeme někde na 38. místě. To nejsou nové problémy, dlouho tady přetrvávají,” odpovídá Matyáš. 

„Hlavním problémem českého stavebnictví je komplikovaná, časově náročná investorská a majetko-právní příprava staveb. Proč tomu tak stále je? Situaci pozitivně nepřispívá to, že za posledních osm let jsme měli asi devět ministrů dopravy,” vysvětluje host. 

„Dnes tu není jedno svodné místo, jedno ministerstvo, kam by se soustředila investiční výstavba, a z jednoho místa by se efektivně a racionálně řešila.“
Václav Matyáš

Komplikovaný výkup pozemků 

Rozdíl mezi současností a dobou před deseti lety vidí Matyáš v tom, že se tehdy investovalo. „Masivně se investovalo, nastartovalo se čerpání evropských peněz. Dnes tu není jedno svodné místo, jedno ministerstvo, kam by se soustředila investiční výstavba, a z jednoho místa by se efektivně a racionálně řešila,” popisuje Matyáš.  

Stavebnictví je podle něj v současnosti rozprostřeno na pět ministerstev. „Pro toto volební období jsme se sice dotlačili na pozici náměstka ministra průmyslu a vznikla Rada vlády pro stavebnictví, ale nazval bych to takovou berličkou. Sice si tam popláčeme, ale ty problémy se neřeší,” říká.  

Kdyby posuzování vlivu na životní prostředí probíhalo současně s územním a stavebním řízením, podle Matyáše by připomínky probíhaly také jednotně. Nešlo by o několik procesů za sebou, vše by bylo vyřešeno najednou. To by měla změnit novela stavebního zákona, kterou projednávají poslanci.  

Muzeum národa? Raději Pražský okruh 

Andrej Babiš zmínil na Fóru českého stavebnictví nápad, že by se v Česku měla postavit velká moderní stavba, například muzeum národa - Foto: Martin Svozílek

Andrej Babiš zmínil na Fóru českého stavebnictví nápad, že by se v Česku měla postavit velká moderní stavba, například muzeum národaFoto: Martin Svozílek

Andrej Babiš zmínil na Fóru českého stavebnictví nápad, že by se v Česku měla postavit velká moderní stavba, například muzeum národa, které by přilákalo turisty a bylo zajímavou zakázkou pro stavební firmy. 

„Nemyslím si, že by Praha neměla moderní stavby, které by neměly pozitivní ohlas a dopad směrem k turismu. My spíš preferujeme slabá místa, která v Praze a České republice jsou. Než takovýto projekt, který má lákat turisty, jsou zde problémy Pražského okruhu, kam je potřeba soustředit investiční peníze, kterých zas tolik není,” myslí si prezident asociace.  

Pro stavebníky by bylo lepší, kdyby stát dal peníze spíš na dopravní infrastrukturu, než na velké muzeum národa. „Je to bezesporu aktuálnější potřeba. Až budeme mít dobře vybudovanou dopravní infrastrukturu, až tu trochu zavládne spokojenost, pak ten přebytek investičních peněz můžeme věnovat i na takové tituly. Zatím na to ani v rozpočtech nejsou prostředky. Takový projekt by musel mít privátní charakter, asi těžko by byl řešen ze státních peněz. Dost dobře si neumím představit z pohledu tvrdého byznysu a návratnosti to, že by projekt v řádech miliard financovala státní správa,” reaguje Matyáš.  

Poslechněte si celý rozhovor o situaci v českém stavebnictví ze záznamu.
Autor:  Michael Rozsypal, Vítek Svoboda
Pořad: Interview Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 11:34, repríza 16:34  |  Délka pořadu: 25 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace