Radim Jančura: Budoucnost železnice nejsou RegioJet ani České dráhy. Železnice má být barevná

4. duben 2016

Žluté autobusy už ode dneška nebudou jezdit pod označením Student Agency. Lidé rádi jezdí jeho autobusy a vlaky, ale má také mnoho odpůrců a konkurentů. Co se změnilo za 25 let, kdy Radim Jančura podniká v oblasti dopravy? A jak vidí pozici soukromého dopravce v naší republice?

„Firmu jsem založil jako student VUT a tehdy mě nenapadl lepší název než Student Agency. Ten název má za sebou pěkný příběh, ale za hranicemi naší země už je to dost zvláštní – je to dlouhý, divný název,“ říká ke rozhodnutí o změně pojmenování majitel RegioJet Radim Jančura.

Jak vzpomíná, tak před dvaceti pěti lety, kdy firmu zakládal, měli specifické problémy: „Neexistoval internet, existovala tehdy jen infolinka českého Telecomu a tam ty „tety“ neuměly anglicky, proto jsme ten název papouškovali česky,“ říká Jančura k výslovnosti názvu Student Agency.


Ukrajinci mají podobnou kulturu, stejné náboženství, takže bychom mohli vůči Evropě udělat velké gesto a říct: myslíme si, že těch pět tisíc imigrantům, co nám chcete přiřadit, tak se u nás neohřejí, což je vidět, tak my uděláme něco pro to, abychom pomohli těm oblastem, kde se válčí. Na Ukrajině, třeba. Radim Jančura

Jak se Jančurovi podniká v České republice

„Myslím si, že v Česku se podniká výrazně lépe než třeba na Slovensku, kde je ta míra korupce, klientelismu a ta uzavřenost trhu daleko větší a pro Čechy naprosto nepředstavitelná. Ale samozřejmě jsou problémy i v Česku,“ uvádí Jančura.

Podle něj u nás například v oboru železnice existuje stále silný vliv a tlak na České dráhy ze strany klientů, kteří zprostředkovávají služby. Přesto vidí posun: „Je jasné, že špatné a neseriózní firmy postupně mizí. Myslím si, že to jde správným směrem.“

„Babiš by vybíral peníze a Kalousek by každou kačku otáčel,“ reaguje s nadsázkou Radim Jančura na to, jak by podle něj mohl vypadat ideální ministr financí. Interview se týká také dotací. „To, že se musí socialisticky pomoct těm, co pomoc potřebují – starým, chudým, nemocným – to je v pořádku. To musí pravicová i levicová vláda dělat naprosto stejně. Ale veškeré peníze, které se posílají mimo tyto skupiny, tak musí být zajištěno, že budou vynaloženy efektivně, což Babiš jako ministr financí neřeší,“ vyjadřuje svůj názor Jančura s tím, že ovšem neuvádí konkrétní příklad pochybení Andreje Babiše.

Vlaky vydělávají

„Od začátku roku rosteme zhruba o 22 procent, a chtěli bychom růst víc. Proto jsme se rozhodli jít s cenou níž,“ komentuje zlevnění jízdenek ve vysílání Interview Plus majitel RegioJet.

„V tuto chvíli si myslím, že dominanci nemá nikdo. České dráhy i my máme stejný počet cestujících. Všichni si tedy mohou jezdit klidně i za podnákladové ceny,“ říká Jančura k situaci na vlakové trase Praha – Ostrava.

Za lukrativní linky považuje Jančura ty linky, které jsou dotovány. „Dopravce, který si žádá o dotaci, tak si řekne, kolik chce dotací, a tím má pokryty veškeré náklady plus přiměřený zisk. Pouze hlupák na nich prodělává. Ta lukrativnost linek je v tom, že se dají provozovat i bez dotací. Česká a Slovenská republika jsou jediné země v celé Evropě, kde jsou dotovány i tyhlety opravdu zajímavé tratě a lukrativnost je v tom, že ve chvíli, kdy tam začnu jezdit bez dotací, stát mě tam musí pustit a já nejsem na státu vůbec závislý“ uvádí Jančura s tím, že za zmíněné zajímavé linky například Praha – Ostrava nebo třeba Praha – Ústí.

Radim Jančura

Barevná železnice

Jančura v rozhovoru uvádí i svou domněnku, že existuje zájem na tom, aby více linek nemělo soukromého vlastníka: „Jsou zde obrovské tlaky zejména politiků sociální demokracie. Náš premiér Bohuslav Sobotka, na něho má velký vliv známý advokát Radek Pokorný, jsou spolužáci z gymnázia, pan Sobotka u něj dělal koncipienturu,“ uvádí Radim Jančura s odkazem na článek v Mladé frontě Dnes z doby před třemi lety a bez dalšího konkrétního důkazu. K osobě Martina Romana, který podle informací Jančury nadále vlastní Škodu Transportation, uvádí: „Je můj úhlavní nepřítel v této zemi, to je taková ta šedá eminence. Muž, jehož jméno se nesmí takřka vyslovovat, se kterým já tady dlouhodobě bojuji.“

V pořadu vyjadřuje své pochybnosti o zadávání zakázek od Českých drah. „Budoucnost železnice není RegioJet ani České dráhy. Železnice, podobně jako v Německu má být barevná. V Bavorsku se soutěží deset let a Bavorsko dnes za stejné dotace, které tam platí těm dopravcům, tak má dvakrát více vlaků. A to je budoucnost jak české, tak i evropské železnice.“

Proč přestal Radim Jančura podporovat Andreje Babiše? I to se dozvíte při poslechu celého Interview Plus.

Spustit audio