Rekonstrukce brněnského nádraží je dražší, ale lidem ušetří čas a peníze, říká aktivistka

15. únor 2018

Přesunout brněnské hlavní vlakové nádraží k řece, nebo zachovat a rekonstruovat to stávající? Letité dilema by zřejmě v květnu měla rozhodnout vláda. Jihomoravští krajší radní jsou pro přesun, brněnští zastupitelé by měli doporučení vydat na konci února. Jejich hlas je ale pouze poradní. „Nádraží do centra patří už 200 let. Jeho role se mění, ale ze zkušeností z jiných evropských měst víme, že uchovat si nádraží v centru je moudré,“ říká Hana Chalupská z organizace Nesehnutí Brno.

Nádraží je umístěno na tečně historického centra, kde se nachází instituce navštěvované lidmi z celé městské aglomerace a jsou v docházkové vzdálenosti. Přímo před nádražím je také klíčový uzel městské hromadné dopravy, přes který se cestující dostanou do všech koutů Brna.

Přesun nádraží o 800 metrů jižním směrem tyto výhody odstraní a podle Chalupské jinak nic pozitivního nepřinese. „Lidem z okrajů města se tím doba cestování do centra prodlouží o deset minut. Je to ztráta času i peněz,“ tvrdí s tím, že lidé si dopady dostatečně neuvědomují.

V roce 2016 se konalo referendum o budoucnosti nádraží, ale volební účast nedosáhla požadovaných 35 procent. Znamená to, že téma Brňany nezajímá, nebo mu nerozumí? „Myslím, že obojí. Lidé mají obecně pocit, že o takto odborných věcech nemají právo rozhodovat. To je i vina radnice, že to nedostatečně vysvětluje,“ upozorňuje Chalupská.

Dráž a později


Kvalitu nepořídíte levně ani rychle. Jde o 50 miliard a o zásah do urbanistické koncepce města.Hana Chalupská

Rekonstrukce stávajícího nádraží by měla stát asi 56 miliard, jeho přesun pak podle odhadů jen 43 miliard korun. „Odhady jsou různé. Námi preferovaná varianta je jen o 4,5 miliardy dražší a rozdíl se vrátí tím, že lidem uspoříte množství času. Peníze za to stojí,“ tvrdí.

Zatímco ale nové nádraží by se mohlo začít stavět už v roce 2020, tak rekonstrukce toho současného by začala až v roce 2026. „Obojí je nereálné. Podobně velký zásah do města si vyžaduje určitou míru konsenzu, která teď neexistuje,“ podotýká.

„Ve veřejné diskuzi často zaznívá, že nádraží v centru je bariéra pro rozvoj. To ale není pravda, lze budovat různé lávky pro pěší. Urbanistické řešení zpracované kanceláří UNIT architekti ukazuje, že nádraží může být zdrojem energie,“ soudí Chalupská.

1. místo: UNIT architekti, hlavní budova nádraží pod Petrovem
Pracuje Kancelář architekta města Brna špatně? Poslechněte si celé Interview Plus >>
autoři: ert , Michael Rozsypal
Spustit audio