René Zavoral: Nikdy nesmíme rezignovat na kvalitní obsah

18. květen 2017

Český rozhlas slaví ve čtvrtek své 94. narozeniny a při té příležitosti se Český rozhlas Plus přestěhoval do nového vysílacího komplexu. Hostem v novém studiu, ze kterého se dá vysílat i videopřenos ve full HD kvalitě, byl generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral.

Jak obstát v době, kdy důvěra v klasická média klesá? „Zní to možná jako klišé, ale myslím si, že poctivá novinářská práce, poctivý přístup ke zdrojování a ověřování informací je způsob, jak posluchače přesvědčit, že si jejich důvěru zasloužíme,” myslí si Zavoral.

Podle něho může i v době internetu a sociálních sítí rádio konkurovat novým médiím. „Situace je samozřejmě složitější, než byla před pár lety, kdy měl rozhlas mnohem silnější pozici. Pořád ale věřím v to, že má stále svůj smysl.”

Obsah je král

V únoru Rádiu Impuls řekl, že budoucnost rozhlasového vysílání tkví v hybridním rádiu. „To je rádio, které kombinuje všechny možné distribuční platformy, ať je to internet, DAB digitální systém, klasický analog. Počátek hybridního rádia je i tento rozhovor, kdy nás lidé mohou poslouchat na různých platformách, ale taky se na nás mohou koukat skrz kamery, přes YouTube a podobně. Tohle je takový předstupeň hybridního rádia,” vysvětluje.


Zní to možná jako klišé, ale myslím si, že poctivá novinářská práce, poctivý přístup ke zdrojování a ověřování informací je způsob, jak posluchače přesvědčit, že si jejich důvěru zasloužíme. Bude to asi běh na dlouhou trať.René Zavoral

„Nesmí se stát, že by distribuční platforma převýšila to hlavní, tedy rozhlas a jeho obsah. My máme s kolegy v Evropské vysílací unii heslo Obsah je král, to musíme mít pořád na paměti. Tyto věci nesmí zatlačit do pozadí hlavní smysl rozhlasu, tedy kvalitní produkci a obsah. To bude složité o to víc, když se snažíme rozšířit naše vysílání i mezi lidi, kteří naši posluchači doteď nejsou. Musíme být trošku atraktivní, forma musí mít také přední místo. Na obsah ale nesmíme nikdy rezignovat,” říká René Zavoral.

Hybatelé, ne pozorovatelé

Český rozhlas nedávno rozjel projekt iRozhlas.cz, zpravodajský server s vlastní webovou redakcí. Patří tohle do veřejné služby Českého rozhlasu? „Rozhodně ano. Nemůžeme zůstat stát na místě a dívat se na překotný vývoj v mediální oblasti. Už v projevu, který jsem přednesl jako kandidát na post generálního ředitele, jsem říkal, že chci, abychom byli hybateli, ne těmi, kteří se nechají unášet vývojem. Český rozhlas má navíc svůj zpravodajský server už od roku 1999.”

Podle dat CVVM důvěřovalo rádiím obecně 67 % občanů, letos už je to 45 %. „Důvěra klesá s poklesem důvěry společnosti jako takové. Potýkáme se s tím v poslední době hodně. S rozvojem nových zdrojů a platforem je velmi složité se dnes v informačním prostředí zorientovat. Občané tak méně a méně důvěřují médiím jako takovým,” myslí si host a dodává, že se to dá změnit jedině kvalitním obsahem.

Politici nevolají

Když byl nedávno hostem Interview Plus šéfredaktor Mladé fronty Dnes Jaroslav Plesl, říkal, že mu volají běžně politici a stěžují si na obsah deníku. Zmínil se také o tom, že politici volají určitě i generálnímu řediteli Českého rozhlasu Zavoralovi.

„Slyšel jsem to, je to úsměvné. Za rok a půl mi nevolal jediný politik. Nezavolal mi ani předtím, když jsem dělal šéfa programu. Komunikaci s politiky považuji za běžnou, je nesmysl říkat, že generální ředitel veřejnoprávního média nemá komunikovat s politiky. Ale komunikace se odehrává na oficiálních úrovních, při pracovních jednáních a podobně,” komentuje to René Zavoral.

autoři: Michael Rozsypal , vis
Spustit audio