Uber porušuje zákony, stát to ale ignoruje. V Německu problém vyřešily pokuty, říká majitel taxislužby

„Primátorka Krnáčová minulý pátek řekla, že Uber je ilegální platforma. Když to ale představitelé města vědí, měli by se k tomu náležitě postavit a chtít po příslušných orgánech nějaké opatření,“ říká Jiří Kvasnička - Foto: Filip Jandourek

„Primátorka Krnáčová minulý pátek řekla, že Uber je ilegální platforma. Když to ale představitelé města vědí, měli by se k tomu náležitě postavit a chtít po příslušných orgánech nějaké opatření,“ říká Jiří KvasničkaFoto: Filip Jandourek

V pátek ve tři hodiny odpoledne má vypršet ultimátum, které dala část pražských taxikářů primátorce Adrianě Krnáčové (ANO), aby zakročila proti Uberu. Provozovatelé tradičních taxislužeb poukazují na to, že řidiči Uberu podnikají bez koncesí. „Nedodržují platné zákony, nemají živnostenské oprávnění, taxametry nebo registrovaná vozidla. Zkrátka nesplňují požadavky na provoz taxislužby. Z jejich strany jde o nekalou soutěž,“ tvrdí majitel společnosti AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička.

Uber v Praze působí už tři roky, veřejná správa prý ale rezignovala na jakoukoli kontrolu. „Došlo ke zpřísnění zákona o silniční dopravě a domnívali jsme se, že dojde ke sjednocení pravidel. Místo toho tu dál jezdí patnáct set ilegálních řidičů, které nikdo nekontroluje,“ dodává. 

„V Německu zavedli pokutu až 250 tisíc euro za ilegální podnikání v autodopravě a problém černých taxikářů byl vyřešen.“
Jiří Kvasnička

Podle Kvasničky dnes máme nejpřísnější zákon v Evropě, vrátily se například zkoušky z místopisu, přitom většina řidičů jezdí podle navigace. Vadí mu také ustanovení zákona, které zakazuje další podnikání řidičům, kteří v posledních pěti letech nejméně dvakrát poškodili zákazníka na ceně. 

„Je to vágní formulace. Znamená to poškození o korunu, o dvě, nebo o deset? Představte si, že by tohle platilo v pohostinství. Dáte zákazníkovi pivo půl centimetru pod míru a přijdete o možnost provozovat restauraci,“ upozorňuje Kvasnička. 

Čtěte také: Londýn neprodlouží Uberu licenci. 'Všichni musí hrát podle stejných pravidel,' řekl starosta

Kvasnička nechápe, proč se Uber považuje za něco alternativního nebo inovativního. Jeho taxislužba prý využívá mobilní aplikaci už pět let, ale přitom dodržuje zákonná pravidla - Foto: Jana Přinosilová

Kvasnička nechápe, proč se Uber považuje za něco alternativního nebo inovativního. Jeho taxislužba prý využívá mobilní aplikaci už pět let, ale přitom dodržuje zákonná pravidlaFoto: Jana Přinosilová

Pověst nám kazí pár jednotlivců 

Spory mezi řidiči Uberu a taxikáři se v minulých dnech vyhrotily na pražském Letišti Václava Havla. Není problém i v tom, že právě před letištními taxikáři zákazníky varují mnohé turistické průvodce, ale u Uberu nic takového není potřeba? 

„Na pražském letišti jsem s firmou působil deset let. A stížnosti, které jsem tam musel řešit, bych spočítal na prstech jedné ruky. Na dispečinku máme 120 tisíc objednávek měsíčně a řeším maximálně čtyřicet stížností. A ne všechny jsou o ceně,“ zdůrazňuje Kvasnička. 

Špatnou pověst pražských taxikářů má podle něho na svědomí asi padesátka řidičů okolo Karlova mostu a Staroměstského náměstí. „Dělám to sedmadvacet let a jsou to pořád stejné obličeje. Ale co s nimi máme dělat? Máme tam jít a propíchat jim gumy? To má přece řešit stát a sebrat jim licenci,“ uzavírá. 

V čem ho platforma Uber inspiruje? Jaká je budoucnost pražských taxislužeb? Poslechněte si celé Interview Plus >>
Autor:  Jan Bumba, Michael Erhart
Pořad: Interview Plus  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 11:34, repríza 16:34  |  Délka pořadu: 25 minut  
 

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace