Borovička z dTestu: Při nákupech používejte srovnávače a zdravý rozum

28. listopad 2016

V pondělí 28. listopadu je tzv. Kybernetické pondělní – další nákupní svátek, který láká lidi k utrácení peněz. Do Kybernetického pondělí, které navazuje na Černý pátek (Black Friday), se zapojují hlavně internetové obchody a nabízejí slevy na zboží. Právě tyto dny odstartují každým rokem hlavní nákupní horečku před Vánoci. Podle právníka dTestu Miloše Borovičky jsou ale oba dny pouze marketingovými termíny, které nás nutí jít do obchodu nebo podívat se na web e-shopu – jestli něco opravdu ušetříme, je velká otázka. „Když se podíváme na internetu na cenové srovnávače, na vývoj cen na trhu, tak zjistíme, že to není tak žhavé. Občas se dá něco koupit o nějaké procento lépe než normálně, ale důležitý je zdravý rozum, porovnávání, chladná hlava,“ zdůrazňuje Borovička. Na Facebooku si někteří zákazníci stěžovali, že řadu položek, které byly velmi levné, nebylo možné koupit, protože se po spuštění u zboží hned objevil nápis „vyprodáno“. Podle Miloše Borovičky by to mohla být nekalá obchodní praktika za předpokladu, že toto zboží bylo v e-shopu v nulových položkách a jen se vytváří dojem slevy. Problém je ale v dokazování – než Česká obchodní inspekce zjistí stav věci, bude po Vánocích a podle Borovičky zákazníkovi často oznámí, že k žádnému porušení zákona nedošlo. Miloš Borovička proto radí sdílet zkušenosti na sociálních sítích, protože jeden printscreen podle něho dokáže víc než třeba desetitisícová pokuta.

Spustit audio