K reformě školství musí lidé politiky dotlačit, říká Bohumil Kartous z EDUin

„České školství je drasticky podfinancované, se čtyřmi procenty HDP ročně jsme pod průměrem OECD, který je 5,2 a země typu Finska investují přes šest procent. Jedno procento u nás znamená asi 50 miliard,“ upozorňuje Bohumil Kartous - Foto: Jana Přinosilová

„České školství je drasticky podfinancované, se čtyřmi procenty HDP ročně jsme pod průměrem OECD, který je 5,2 a země typu Finska investují přes šest procent. Jedno procento u nás znamená asi 50 miliard,“ upozorňuje Bohumil KartousFoto: Jana Přinosilová

České střední školy chrlí absolventy s profilem vyhovujícím druhé polovině dvacátého století. Podle OECD přitom patří Česko k zemím, kterých se automatizace a robotizace dotkne nejvíce. „Měli bychom zvýšit míru všeobecné gramotnosti, tedy matematickou, čtenářskou a jazykovou výbavu a klást důraz na schopnost orientovat se v informacích nebo na soft skills. Neznamená to ale konec přírodopisu nebo dějepisu,“ říká Bohumil Kartous ze společnosti EDUin.

Českému vzdělávacímu systému stále dominují střední odborné školy a učiliště. V minulosti vychovávaly pracovníky pro průmysl, kterých bylo okolo sedmdesáti procent. Dnes je ale ekonomika ze šedesáti procent postavena na službách. „U odborných škol by měla být posílena ta všeobecná složka. Ideální by bylo, kdyby žáky připravovaly ve zmíněných oblastech a tu praktickou část zajištovaly podniky. Dnes jsou absolventi připravováni na pozice, které už neexistují a firmám chybí kvalifikovaní pracovníci,“ podotýká. 

Podívejte se na celý rozhovor na videu: 

Autor:  Jana Přinosilová

Nové články v rubrice

Sledujte nás

Radiofórum

Twitter

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace