Štěpán Kotrba: Zemanův kanál a Hedvábná stezka

Mapa vodního koridoru Dunaj - Morava - Odra - Labe - Foto: Daniela Pilařová

Mapa vodního koridoru Dunaj - Morava - Odra - LabeFoto: Daniela Pilařová

Čína hodlá v Česku zainvestovat rozvoj dopravních cest – onen vysněný kanál propojující tři moře pro nákladní dopravu: Dunaj - Morava - Odra - Labe.

Průplav mezi Baltským a Severním mořem na severu a Černým mořem na jihu Evropy zkracuje cestu z Tichého oceánu směrem k Hamburku o tisíce kilometrů. My víme, proč bychom takovou dopravní cestu chtěli, ale nemáme na to. Stejně jako na to nemá Fond soudržnosti Evropské unie. 

Cesta dlouhá tisíc mil začíná prvním krokem. Čína realizuje globální strategii obnovit nejslavnější transkontinentální cestu - Hedvábnou stezku - a vybudovat podél ní ekonomický pás. 

My sami nemáme peníze ani na další klíčovou stavbu interkontinentální dopravní infrastruktury, na přebudování širokorozchodné Transsibiřské magistrály na vysokorychlostní a její prodloužení z Moskvy přes Slovensko a Čechy do Německa. Překladiště mohou být ve Vídni, u Bohumína či až v Hamburku. Na druhém konci trati ve Vladivostoku se už staví napojení čínské železnice, vedoucí přes Peking na jih až do Singapuru.  

Čtěte také: Petr Hartman: Prezidenti a středoevropská doprava

Ambice čínského prezidenta Si Ťin Pchinga jsou nemalé - rozvoj Eurasijské ekonomické unie a vytvoření nového ekonomického prostoru přes celou Eurasii - Foto:  ČTK, Michal Krumphanzl

Ambice čínského prezidenta Si Ťin Pchinga jsou nemalé - rozvoj Eurasijské ekonomické unie a vytvoření nového ekonomického prostoru přes celou EurasiiFoto:  ČTK, Michal Krumphanzl

Ambice čínského prezidenta Si Ťin Pchinga jsou nemalé - rozvoj Eurasijské ekonomické unie a vytvoření nového ekonomického prostoru přes celou Eurasii. Buď v tom zemím Šanghajské organizace spolupráce pomůžeme a může to na dlouhou dobu zachránit českou zaměstnanost i profitabilitu české ekonomiky, nebo zůstaneme u svých zásad "s rudými se nekamarádíčkovat" a budeme jen spotřebitelem ruské vodky a čínského zboží, který zakrátko nebude mít čím platit. 

Protože americký dolar jako globální měna končí. Rusko, středoasijské státy a Čína jsou vlastníky největších světových zásob všech představitelných surovin, kovů a minerálů, o zlatu nemluvě. Ekonomické využití tohoto bohatství je největším globálním projektem tohoto století, mostem spojujícím kontinenty - One Bridge, One Road - Silk Road. 

Ekonomický pás Hedvábné stezky vznikne, ať s námi, proti nám, nebo bez nás. Spojená Eurasie je globální příležitostí k rozvoji. A nyní začala rvačka o to, kdo se rychleji zapojí. 

Otázku našeho, resp. evropského pojetí lidských práv vnímáme jako modlu, jako měřítko všech věcí. Kvůli tomu odmítáme Rusko i Čínu. Ale je nutně náš pohled ten určující? A je správný? Jsme ti, kteří mají právo určovat druhým, jak mají žít? Anebo to jsou oni sami? 

Čtěte také: Ekolog: Vodní kanál za 200 miliard korun by zasáhl desítky chráněných území

Říká nám Čína, jak máme uspořádat naši společnost? Základní zásada OSN dává národům právo na sebeurčení a doporučuje nevměšování do vnitřních záležitostí. 

Americký dolar jako globální měna končí - Foto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Americký dolar jako globální měna končíFoto: CC0 Public domain, Fotobanka Pixabay

Jak řekl nejvýznamnější filozof čínské historie Konfucius ve svých Hovorech. Pravil Mistr Jou: "V Řádu mezi člověkem a jeho okolím vytvořit soulad je věc nejcennější, odtud Cesta starých králů získala svou krásu. Na něm jsou závislé jak velké věci, tak drobnosti. Když se věci nedaří, ten, kdo zná soulad, bude je moci sladit. Než, nebude-li soulad sám v souladu s Řádem, pak se věci stále nebudou dařit." 

Projektu Evropské unie se nedaří. Je to vidět. Projektu Eurasijské ekonomické unie se daří. Provokování náboženských, národnostních či etnických konfliktů, nepokojů či válek k rozkvětu nevede. Jen k hromadě ruin, ve kterých jsou nyní Sýrie, Libye či Ukrajina. Stojíme-li o stabilitu a perspektivu, je načase změnit přátele i nepřátele. 

Třemi cestami můžeme dojít k moudrosti: První je cesta zkušenosti - to je cesta nejtěžší. Druhá je cesta napodobení - to je cesta nejlehčí. Třetí je cesta přemýšlení - to je cesta nejušlechtilejší.
To také řekl Konfucius. 

Autor:  Štěpán Kotrba
Pořad: Názory a argumenty  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 18:33; repríza 23:05; sobota-neděle 18:10; repríza 06:33  |  Délka pořadu: pondělí-pátek 26 minut; sobota-neděle 50 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace