Ondřej Konrád: Slavíka nejlépe v tichosti pochovat

28. listopad 2016

Zabydlení se v žebříčku popularity může o něčem svědčit, záleží ale na tom, o jakou anketu jde. V případě Českého slavíka, kde skupina Ortel, zahrnutá skrze písňové texty a dost možná i mimohudební aktivity svého protagonisty do monitoringu extremistických projevů ministerstvem vnitra, bodovala letos už potřetí a každý rok o stupeň výše, je to asi hodno pozornosti.

Ale na straně druhé Českého slavíka už dávno široká veřejnost vážně nebere a jen ti, kdo mermomocí chtějí vidět pár známých tváří na pódiu a v publiku, sledují vyhlašování výsledků v přímém přenosu TV Nova.

A rozhodně anketa nedoráží skutečný pohyb v populární hudbě, jako tomu bylo kdysi po vzniku někdejšího Zlatého slavíka, odrážejícího v prvé polovině 60. let nástup nekonformních interpretů, především z líhně divadla Semafor. To už je ale dávno. Soutěž pak sice až do změny režimu přežívala a úspěch v ní pro samotné zpěváky a pak i skupiny byl ještě prestižní.

Po roce 1989 ale ztratila glanc a smysl. Hlasující byli k účasti v transformovaných Českých slavících dokonce v jedné chvíli motivováni šancí vyhrát automobil. Dnes je anketa jednou z řady různých dalších, reflektujících popularitu především stabilních televizních tváří.

Kapela Ortel získala druhé místo

Tou ovšem není Tomáš Ortel. Klipy jeho skupiny sice lidé mohou vidět na internetu, ale v televizním prostoru se jinak nevyskytuje. Vyjma slavíkovského ceremoniálu, který Ortel podle některých hlasů zbytečně legitimizuje a vzhledem ke xenofobnímu, rasistickému a nenávist vyvolávajícímu podtextu své tvorby by měla být z ankety vyřazena.

Anketa ztratila smysl

Jenže určovat, co ještě je přípustné a co nikoli a případně pak někoho vylučovat, to organizátoři nechtějí. A Tomáš Ortel, před lety člen kapely Conflict 88 (osmičku běžně užívají neonacisté pro zašifrovaný pozdrav Heil Hitler, neboť há je osmým písmenem abecedy), která vychvalovala například nacistického pohlavára Rudolfa Hesse, Ku Klux klan, nebo blíže neurčený „bílý kmen“, a naopak zpívala o „židovských psech“ a „všivých Romech“ , se dobře poučil Danielem Landou.

Od zřetelně neonacistických prvků upustil, kráčí kdesi na hranici zákona a soustřeďuje se na migrantskou otázku a v jistých kruzích dnes populární islamofobii. Ovšem některé věci si neodpustí, jako výrazné lebky a hnáty na kostýmech skupiny, které připomínají znaky jednotek SS.

Ortel ale říká, že toto logo skupiny, tedy lebka s českým lvem na čele je „odkaz našich předků bojujících za naši zem.“ Což je samozřejmě historický nesmysl. A z jakého podhoubí Ortel pochází, to je dost patrné i bez lebek a znalosti zpěvákovy minulosti.

Radek Banga

Jinou věcí je, že když se redukci těch, kterým je možno dávat hlas, brání organizátoři Českého slavíka, mohli by aspoň anketu ignorovat četné domácí V.I.P., když přece musí tušit, že dostatečný počet hlasů (kolem 20 tisíc) získá Ortel i tentokrát. A nedělat vyznamenávání Ortelu bulvární pozadí.

Pravda, pár celebrit při příchodu Ortelu na scénu opustilo sál (což kamery TV Nova taktně nezaznamenaly). Ale aspoň pro příště by mohly pozvánky radši hned hodit do koše. Na akce Dělnické strany sociální spravedlnosti, kde bývá obyčejně Tomáš Ortel, přece také nechodí a netleskají.

A mimochodem, firma Mattoni by si také mohla do budoucna financování Českých slavíků rozmyslet. Roku 2017 totiž může Ortel už definitivně vyhrát. Je od toho jen kousek. A to znamená, že je nejvyšší čas anketu, která už dávno ztratila smysl, tiše pochovat.

Spustit audio