Jakub Šiška: Kolik lidí svezou vlaky do Mošnova?
Soutěž nejnesmyslnějších projektů, za které stát vyhodil naše a evropské peníze, má nového favorita. V pondělí začaly jezdit vlaky po zbrusu nové trati na mošnovské letiště Leoše Janáčka. Linka má jeden zásadní problém: chybí jí cestující.
Vzletná slova, stříhání pásky, přípitky, dokonce požehnání římskokatolického biskupa – na peroně nové železniční stanici v Mošnově to v pondělí vypadalo, jakoby se přepisovaly dějiny.
Svým způsobem to byla pravda, protože přivedení vlaku na letiště, ve světě dávno běžné, je v České republice novinkou. Tím ovšem výčet superlativů končí.
O smysluplnosti projektu se vedly diskuse od samého počátku. Kritici poukazují na to, že Mošnov zůstává přes letitou snahu politiků regionálním letištěm, kde počet cestujících zůstává plus minus stejný.
Za loňský rok odbavilo necelých 300 tisíc cestujících, tedy zhruba 750 denně. Pravidelně se z Mošnova létá jen dvakrát denně malým letadlem do Prahy a několikrát týdně do Londýna a Paříže.
Většinu pasažérů letišti obstarávají charterové lety cestovních kanceláří, mířících v létě k moři. Provoz na letišti je tedy více méně sezónní, po mnoho dnů v roce zcela zanedbatelný.
Přesto k němu od pondělka jezdí v každém směru devět párů moderních vlaků City Elefant s kapacitou 300 míst v každém spoji. K tomu je ještě třeba vzít v úvahu, že na letiště bude dál jezdit i autobus a řada cestujících i tak dá přednost pohodlí taxíku nebo vlastního auta.
Regionální politici zmiňují jako důvod stavby i blízkost průmyslové zóny a nákladní letecký terminál. To by byl samozřejmě pro stavbu železnice pádný argument, pokud by plánovači nezapomněli na malou drobnost: postavit k uvedeným objektům koleje. Prý se s tím počítá, ale konkrétní termín není v dohledu.
Přivedení vlaků na mošnovské letiště stálo celkem včetně elektrifikace regionální trati ze Studénky 900 milionů korun. Z toho necelou polovinu pokryla dotace Evropské unie.
Náměstek moravskoslezského hejtmana Daniel Havlík přiznal, že bez této dotace by o stavbě nikdo neuvažoval. Nyní by měl kraj spolu se státem udělat vše proto, aby pochybnosti o smysluplnosti projektu vyvrátil.
To může udělat pouze zmíněným napojením trati na průmyslovou zónu, aby trať byla využita i nákladní dopravou. Jinak hrozí Česku podobná ostuda, jako ta s kolínským zvedacím mostem, který se od svého postavení v roce 2012 ani jednou nezvednul.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.