Jan Fingerland: Saúdské ženy u volantu zabrání havárii

Jan Fingerland: Nešlo o zákaz řídit auto, ale o kombinaci zákazu získat řidičský průkaz a také nábožensko-morálně ospravedlněný příkaz nepohybovat se mimo domov bez dohledu dospělého příbuzného - Foto: Khalil Baalbaki

Jan Fingerland: Nešlo o zákaz řídit auto, ale o kombinaci zákazu získat řidičský průkaz a také nábožensko-morálně ospravedlněný příkaz nepohybovat se mimo domov bez dohledu dospělého příbuznéhoFoto: Khalil Baalbaki

Dalo by se říci, že je to malý krok pro lidstvo a velký krok pro saúdské ženy. Nebylo by to ale přesné, nejen proto, že tu nejde o chození, ale také proto, že je to velký krok i pro celou Saúdskou Arábii a možná i celé lidstvo.

Rozhodnutí, které Saúdky konečně posadí za volant automobilů, se vlastně čekalo. V Saúdské Arábii totiž v posledních letech přibývala rozhodnutí, která rozšiřovala práva saúdských žen. Týká se to jak zásadních otázek, jako pasivního i aktivního volebního práva v obecních volbách, tak i velmi symbolicky působících svobod, jako je přístup na sportovní stadiony. 

Na místě šoféra 

Otázka práva řídit byla významná jak symbolicky, tak i fakticky. Vlastně nešlo o zákaz řídit auto, ale o kombinaci zákazu získat řidičský průkaz a také nábožensko-morálně ospravedlněný příkaz nepohybovat se mimo domov bez dohledu dospělého příbuzného. 

Mezi odvážnějšími a bojovnějšími Saúdkami se zrodilo hnutí, které se snažilo posouvat hranice možného a nebo alespoň upozorňovat na stávající situaci. Jedna aktivistka se proslavila pokusy jezdit místo v autě na oslu, přičemž se odvolávala na zdánlivě neprůstřelný fakt, že takto se přepravovaly i ženy proroka Mohameda. Situace, kdy v saúdské obchodní metropoli Džiddě už samostatně podnikají úspěšné byznysmenky, ale nemohou řídit vlastní limuzínu, byla stále méně udržitelná.  

Rozhodnutí, které Saúdky konečně posadí za volant automobilů, se čekalo - Foto:  ČTK/AP, Hasan Jamali

Vítězství v boji o právo řídit auto však není jen výsledkem systematického tlaku zdola, ale i zcela vědomých a plánovaných ústupků shora. Část saúdské mocenské elity totiž chápe, že tamní společnost se musí změnit, pokud chce v budoucnu obstát. Tedy nejen se otevřít novým myšlenkám, ale také využívat zanedbávaného potenciálu poloviny vlastní populace. 

Velký obrat 

Tyto změny zahájil už před generací král Abdalláh, který spustil program vysílání mladých lidí na dobré univerzity v Evropě a Americe. Touto zkušeností prošly už statisíce lidí, její efekt sice není okamžitý, ale je o to hlubší.  

Reformní proces podporuje král Salmán - Foto: Wikimedia Commons, Erin A. Kirk-Cuomo

Reformní proces podporuje král SalmánFoto: Wikimedia Commons, Erin A. Kirk-Cuomo

Postupně přibývaly další zákony. Saúdi, stejně jako další bohaté státy Arabského poloostrova, se snaží vybudovat solidní univerzity a umožňují na nich studovat i ženám. I to povede k postupné mentální proměně, i když se to netýká zdaleka všech členů společnosti, část veřejnosti dokonce klade těmto změnám odpor.  

Zdá se ale, že reformní proces nikdo nemůže zastavit. A to nejen proto, že ho podporuje král Salmán i nástupce trůnu Mohamed, ale také vzhledem k okolnostem, které budou hrát stále větší roli. Saúdská Arábie čelí stejným problémům jako ostatní země oblasti, nedostatkem pracovních míst, životní perspektivy i politické svobody. Arabskému jaru se vyhnula díky bohatství, které měla k dispozici, ale příště to tak nemusí být. 

Doba post-automobilová 

Doba, kdy se světová ekonomika odvrátí od ropy, je na dohled a saúdská vláda má poslední příležitost využít tučných let pro přípravu na hubené roky. Tak to už dříve udělal Bahrajn, kterému už fosilní paliva došla. Jinak dříve bohatá Saúdská Arábie skončí jako Jemen, chudá zaostalá země zmítaná konflikty. Tam je úplně jedno, zda mají ženy právo mít řidičský průkaz, protože vlastnictví auta je mimo možnosti drtivé většiny z nich.  

Vítězství saúdských žen v boji za právo řídit je jen jednou kapitolou tohoto dlouhého procesu. Pokud někdo má důvod litovat, tak to nejsou saúdští muži, ale až 800 tisíc zahraničních gastarbeiterů z chudších muslimských zemí. Ti byli dosud najímáni jako řidiči pro ženy, které si zatím nemohly sednout za volant vlastního auta – a velká část z nich o tuto pohodlnou práci asi přijde. 

Autor:  Jan Fingerland
Pořad: Názory a argumenty  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 18:33; repríza 23:05; sobota-neděle 18:10; repríza 06:33  |  Délka pořadu: pondělí-pátek 26 minut; sobota-neděle 50 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace