Jaroslav Šonka: Východ a zpráva o stavu německého sjednocení

27. září 2016

Ve středoevropských poměrech jsme si všimli – a někteří byli nadšeni, jako bychom do toho měli co mluvit - sebekritiky kancléřky Merkelové, sebekritiky, která se ovšem nerovnala sebekritice osoby samotné, ale všeobecného stavu a politického vývoje.

Naprosto nešlo o nějaký kancléřčin úmysl, klanět se obdivně středoevropským zemím, které vše udělaly správně, jak si samy myslí.

A ani u bavorského kritika Merkelové Horsta Seehofera, který s ní je v koalici, ale rád se o kancléřku otírá a profiluje se tak, nešlo o nějakou radikální změnu, ale spíše o vytvoření hranic lidské vstřícnosti podle možností země.

Ne tolik jsme si všimli jiného dokumentu, totiž pravidelné výroční zprávy o pokroku německého sjednocení. V debatě o této zprávě řada politiků s politováním hovořila o tom, jak šokující je násilí proti cizincům a uprchlíkům ve východní části země, tedy v té části, která s námi sdílela desetiletí komunistické minulosti.

Jako by to byla nějaká nákaza, jsou lidé s touto minulostí signifikantně přístupnější pro šovinistické nálady, pro odmítání uprchlíků i tehdy, když jich je méně. Žhářské útoky pachatelé berou jako vyjadřování politických pozic. A německá politická elita již dlouho vyvíjí snahu, něco s tím udělat.

Migrace a obohacení společnosti

Žhářské útoky pachatelé berou jako vyjadřování politických pozic

Je jasné, že na převážně evangelickém východě se církve a jejich ovečky vůči uprchlíkům chovají vstřícně a podávají jim pomocnou ruku. Je to tak napsané v Bibli. To nám v našem - křesťanství ne zcela vstřícném - prostředí chybí.

Přesto se stále znovu politické elity snaží podchytit občanskou výchovu mládeže a zasáhnout i ony okraje, které si píší svou vlastní německou historii a její tragické aspekty ignorují. Některé východoněmecké regiony však přesto vykazují značné procento neonacizmu.

V Německu vidím jednu pozitivní stránku této debaty. Lidé si dělají alespoň starosti. Na české straně většinou starost o to, abychom bránili křesťanskou Evropu opravdovým uplatňováním křesťanských principů, chybí.

Křesťanská Evropa se stala prázdným pojmem a kdo je bližní, nikdo netuší. Podobně jako východní Německo, na rozdíl od západního, nemáme zkušenosti s migrací a s obohacením společnosti, kterou migrace přináší.

autor: Jaroslav Šonka
Spustit audio