Jindřich Šídlo: Sbohem, Vindobono

1. prosinec 2014

Pokud jste si té cesty, připomínající mnohým léta mládí a první návštěvy kapitalistické ciziny, ještě neužili, máte na to už jen několik posledních dní.

V půlce prosince totiž definitivně po 57 letech přestane jezdit rychlík Vindobona, legendární vlak překračující na trase Berlín – Praha – Vídeň železnou oponu i v době zuřící studené války.

Samozřejmě to neznamená, že se z Prahy do Vídně už nedostanete vlakem, naopak, na scénu nastupují moderní railjety na trase z Prahy až do Štýrského Hradce.

Jízdní doba se dokonce o třicet minut zrychlí, z Prahy do hlavního města Rakouska to bude podle jízdního řádu trvat jen něco málo přes čtyři hodiny.

Čtěte také

Cesta vlakem do Vídně se tak stává v porovnání s autem víc než konkurenceschopnou – ovšem hlavně proto, že hlavní města dvou sousedních zemí nespojuje ani v roce 2014 přímá dálnice.

A i ta stávající D1 z Prahy do Brna právě teď připomíná – a kvůli probíhající rekonstrukci ještě několik let bude – ze všeho nejvíc rozbombardovaný tankodrom, po kterém ten, kdo opravdu nemusí, nejezdí.

Nové vlakové nádraží ve Vídni

Ale mimochodem, i když si pro pouť do Vídně vyberete onen moderní railjet, najedete oproti autu do Brna o padesát kilometrů více.

Nejvytíženější česká železniční trať mezi Prahou a Českou Třebovou oslaví příští rok své 130. narozeniny a cesta po ní slibuje často nervy drásající zážitek i poměrně slušnou pravděpodobnost zpoždění, kvůli níž je slibovaný čas jízdy mezi Prahou a Vídní stále spíše reklamním sloganem.

A bude to tak, než se konečně i v Česku jednou, těžko říct kdy, dočkáme vysokorychlostních tratí, díky nimž se z Prahy do Brna přepravíme za hodinu a něco. To není sci-fi: To je ledaskde v okolí docela normální.

Čtěte také

Ve dnech všeobecného bilancování čtvrtstoletí české svobody a kapitalismu je možná dobré připomenout si i tohle: Česko svou aktuální dopravní infrastrukturou stále zaostává za vyspělým světem o několik desítek let.

Snad s výjimkou cesty z Prahy do Ostravy vlakem (a to zejména díky soukromé konkurenci Regiojetu a Leo Expresu) a pak také dálničního spojení s Bavorskem nenajdeme v Česku delší trasu, která by pro cestovatele neznamenala hluboké utrpení.

Nové vlakové nádraží ve Vídni

Možná nejlepším případem jsou České Budějovice, 100tisícové město vzdálené 140 kilometrů od Prahy. Vlakem i autobusem se sem dostanete zhruba za dvě a půl hodiny a těžko bychom hledali výstižnější ukázku výstavby dálnic v Česku, než je právě trasa D3 přes Tábor.

Poprvé se v plánech objevila v roce 1939 a v posledních 25 letech se staví rychlostí několika kilometrů ročně s datem úplného dokončení zřejmě někde mezi lety 2050 a 2060. Když to půjde dobře.

Abychom se vrátili na úplný počátek. Rychlík Vindobona po 57 letech končí. Nejspíš předčasně. Možná opravdu už patří do muzea – bohužel ale stejně jako celá doprava v Česku.

Spustit audio