Jiří Tichý: Opět zastavený čas, aneb prosebná výzva!

25. duben 2015

Období zastaveného času, říkali jsme mnozí geopolitickému vývoji Československa po roce 1968, jenž přivedl jeho společnost od roku 1971 do období evidentní totality.

Říkám to s vědomím, že někteří to tak nevnímali. Říkám to s vědomím, že někteří, jež to tak tenkrát vnímali, dnes svoje tehdejší vnímání alespoň zčásti korigují.

Říkám to s vědomím, že pro mnohé, dospělé už v 50. letech, si pod pojmem totalita představují docela jinačejší poměry, než onu, pro ně pouze šedivou smrdutou selanku let sedmdesátých a osmdesátých.

Aniž bych zavíral oči před srpnově pookupačním šlendriánem ekonomickým a všeobecně lidským, onen zastavený čas dotýkal se mě především ve zmrtvělé (až na výjimky) umělecké tvorbě.

Jedním z přesvědčivých svědectví tohoto zrůdného stavu byl v roce 1972 i zákaz Divadla za branou, které spolu s divadelními soubory Divadla na zábradlí a Činoherního klubu spoluvytvářelo jakýsi pomyslný pražský trigon vzájemně nepřekážejícího si nadčasového experimentátorství.

Čtěte také

V Brně, abych po čase opět zmínil metropoli libou mému srdci, jim – jak známo - umělecky konkurovaly Divadlo Husa na provázku, vzniklé o dva roky později v roce 1967 a původně prostějovské ještě mladší HaDivadlo, které se utvořilo v polovině let sedmdesátých.

A proč toto zmiňuji? Protože letos, jak lze snadno spočítat, uplyne 50. let od vzniku divadelního fenoménu, jímž Divadlo za branou nepochybně bylo.

Bohmuil Švarc a režisér Otomar Krejča-60.léta

A z iniciativy jednoho nadšence, jenž patřil k technickému zázemí divadla, vznikne, ve spolupráci s Divadelním ústavem, zajímavý třídenní projekt v Galerii Antonína Navrátila, který od třiadvacátého listopadu toto výročí připomene.

Avšak proč toto připomínám už nyní v dubnovém sobotním podvečeru? Kroutíte asi hlavami. Inu proto, že máme čtvrt století od chvíle, kdy se čas opět pohnul, a mnozí jsme si mysleli, že toto divadlo (nejen jeho zakladatele a režiséra Otomara Krejču) kdosi povolaný náležitě zhodnotí.

Leč nestalo se, důvod neznám, nebudu proto spekulovat. Vím však, že v rukou několika protagonistů divadla je k takové práci dostatek podkladů ve formě fotografií, nejrůznější dokumentace včetně režijních poznámek k jednotlivým komediím, programů, dobových úžasných plakátů a tak dále a tak podobně.

A ptám se proto, proč tito neposkytli je už dávno v rozjetém čase k odbornému zpracování a zaniklé Divadlo za branou udržují tím stále v onom hnusném předlistopadovém bezčasí? Učiňte tak, prosím, a doplňte archiv instituce, jež je oprávněna se jimi zabývat.

Nenechávejte to pouze na amatérském nadšenci, který vše co má poskytne na zmíněný galerijní projekt, s nímž vás podrobněji seznámím ve vhodném čase.

Post skriptum: „Tady nehrajeme blbé divadlo, v němž, když herec odchází ze scény, dveře se před ním otevřou a za ním zavřou.“ Přibližně těmito slovy Krejča počastoval při zkoušce Čechovova Racka skvělou herečku a rozplakal ji. I o tomto bylo Divadlo za branou. Nenechávejme jej proto stále v zastaveném čase!

autor: Jiří Tichý
Spustit audio