Josef Brož: Samba není tanec, ale skvělý politický film

11. duben 2015

Diváci se smáli dříve, než měli důvod. Titulky totiž byly rychlejší a repliky, které zněly z plána, měly konkurenci. Francouzský film Samba, který nyní díky Asociaci českých filmových klubů (AČFK) vstupuje do distribuce, není ale o tanci, i když ve filmu tanec nechybí.

Především je to ale skvělý film, jenž s obrovským nadhledem řeší téma, tak ryze evropské téma, jímž je imigrace. Rozumějte: nelegální imigrace.

Francii a Paříž zvláště, totiž můžete milovat, nebo nenávidět. Ale když nemáte papíry, tak se pro vás život v této zemi, respektive městě, může stát doslova peklem.

Režiséři Olivier Nakache a Eric Toledano, známí našemu publiku díky fenomenálnímu úspěchu filmu Nedotknutelní, se k tématu postavili způsobem, který zdaleka nenaplňuje pouze žánrové označení romantické komedie.

Kdybych na své kůži kdysi nezažil něco podobného, možná bych z tohoto filmu odcházel především pobaven.

Ale Samba, což je titulní jméno černošské postavy v naprosto excelentním podání herce Omara Sy, není jenom rozený komik, ale i velmi dojemný a přátelský člověk, jemuž věříte od prvního okamžiku, kdy ho vidíte v záběru, jak v kuchyni umývá talíře. Velký černoch s velkýma rukama a především – velkým srdcem.

Překvapivé bylo rovněž, Charlotte Gainsbourgová, jež obvykle hraje trochu vyšinuté ženy na pokraji šílenství, si tu v roli sociální pracovnice Alice vystřihla roli, která jí až překvapivě sedla. Humor bych od ní nějak zvlášť nečekal, přesto se člověk nemůže ubránit, když popisuje stav svého vyhoření.

Charlotte Gainsbourgová v roli sociální pracovnice Alice

Ano, rozumíte správně, je to film mezi slzami a smíchem. Anabáze senegalského imigranta v hlavní metropoli, jenž mění identitu s každým falešným dokumentem, jen aby mohl sehnat práci – jakoukoliv práci – představuje zemi a město, jaké nenabízejí prodavači turistickým prospektů.

Bída, ignorance, zoufalství, tedy stavy, jimiž pravidelně procházejí uprchlíci, ať již přicházejí odkudkoliv, podávají autoři s nadsázkou a přesnou znalostí tématu.

V okamžiku, kdy si již již myslíte, že film – zvláště v milostných scénách – sklouzává do laciného kýče, překvapí vás pointou, jež se nebojí silného obrazu a velkého dramatického celku.

Mohlo to být skutečně i velké drama. Protože motiv zrady, jenž k takovému antickému oblouku patří, je ve filmu na správném místě.

Inspirováni knihou Delphine Coulinové Samba pro Francii (Seuil, 2011), podávají režiséři výklad tématu, jež nabývá stále častěji – nejen ve Francii, ale zvláště v Itálii, kam připlouvají tisíce zbídačených lidí – kteří touží tak jako Sambův strýc po tom, aby měli jednoho dne svůj „dům u jezera“.

Film Samba s nadhledem řeší téma imigrace. Nelegální imigrace

Mimochodem, herectví neherce Youngara Fally, onoho Sambova strýce, jež byl vyhozen z luxusní restaurace, protože nabídl Sambovy doklady, a nakonce odjíždí autobusem zpátky do své země, byl pro mne ve filmu největším zážitkem.

Ale skvělí byli všichni – speciálně Tahar Rahim v roli brazilského Alžířana – a kdo jste viděli Audiarův film Prorok (2008), víte, jak dobrý je to herec.

Udělat politický film v současnosti není právě snadná záležitost. Protože i tím je tato zdánlivě romantická komedie, jež vypadá podle názvu jako nějaký bláznivý film o latinsko-americkém tanci. Nebojte se na něj zajít, dozvíte se v něm o Francii, kterou možná neznáte.

autor: Josef Brož
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.