Karel Hvížďala: Kniha smíchu a zapomnění

Milan Kundera se rozhodl zůstat věrný svému vesmíru, i když věděl, že je to velmi riskantní podnikání - Foto: Jan Šmíd

Milan Kundera se rozhodl zůstat věrný svému vesmíru, i když věděl, že je to velmi riskantní podnikáníFoto: Jan Šmíd

Kunderova Kniha smíchu a zapomnění se původně měla jmenovat Román o smíchu a zapomnění, ale protože vznikly obavy, že by se o této polyfonní skladbě vedly zbytečné řeči o žánru, autor ji dal neutrálnější název.

A udělal jistě dobře, protože podstatné v tomto díle jsou existenciální a meditativní otázky, které klade. Mnohem důležitější je vždy u Kundery nasměrování otázek kolem interpretace světa, než dějová a tematická jednota. 

Hlavní postava Tamina se v sedmi oddílech knihy objevuje jen dvakrát, odešla ze své země s manželem, kterého přátelé zradili, a celou bytostí touží nezradit svoji lásku k němu, v důsledku tedy sama sebe, protože nic jiného po jeho smrti v cizí zemi nemá, i touha po erotice v ní vyhasla. 

A rovněž v úvodní kapitole jde o zásadní otázku, kterou se - byť nepřímo - Milan Kundera již zabýval i v Praze, když odmítl vstoupit aktivně do disentu a ozdobit svůj život slávou represí a vězení: chtěl se věnovat literatuře a ne politice, záleželo mu víc na slově, a proto odmítl obětovat svůj život Osudu jako obrazu, který se vždy nakonec promění v kýč. Zatímco otázky, které si klade literatura, mají v jeho pojetí existence naději, že zůstanou platné.  

Milan Kundera - Foto:  Český rozhlas

Boj paměti proti zapomnění 

Milan Kundera se rozhodl zůstat věrný svému vesmíru, i když věděl, že je to velmi riskantní podnikání, protože: Existence jiného vesmíru každého spisovatele ohrožuje v samé podstatě a těch vesmírů má literatura hodně. Hovoří se o universu Balzacově, universu Čechovově, universu Kafkově atd. 

A dnes víme, že se mu podařilo skutečně vytvořit konkurenční Kunderův vesmír, který nám připomíná, že nejdůležitější není minout nekonečno hvězd, ale starat se o konečno tatínka, protože na jeho zkušenosti je možné stavět dál i svá slova. 

Karel Hvížďala: Kunderova Kniha smíchu a zapomnění, která právě vyšla v jeho rodném Brně v nakladatelství Atlantis, končí vydávání česky psaných románů - Foto: Adam Kebrt

Karel Hvížďala: Kunderova Kniha smíchu a zapomnění, která právě vyšla v jeho rodném Brně v nakladatelství Atlantis, končí vydávání česky psaných románůFoto: Adam Kebrt

Tak to je i s Milanem Kunderou, který staví své romány-opusy na tom, co mu řekl jeho otec, hudební vědec, o Beethovenovi, když se poslední léta zabýval formou jeho variací, o kterých si řada lidí myslí, že jsou pouhou exhibicí hudební techniky, ale u Beethovena to neplatí: On z ní učinil jednu z nejzávažnějších forem, do níž uložil své nejkrásnější meditace. 

Kundera píše: "Tatínek chtěl vědět, jak tomu máme rozumět. Proč právě variace? Jaký za tím vězí smysl?" A to je přeci přesně to, co činí i Milan Kundera ve svých deseti románových opusech. První román Žert napsal v roce 1967 a nepočítáme-li povídkový cyklus Směšné lásky, pak desátý, poslední opus Oslavu bezvýznamnosti vydal v roce 2013.  

Kniha smíchu a zapomnění, která právě vyšla v jeho rodném Brně v nakladatelství Atlantis, končí vydávání česky psaných románů. První verzi této knihy ještě napsal v Praze v roce 1975, těsně před odjezdem do Francie, kde ji dopsal v Rennnes v roce 1978. Poprvé vyšla francouzsky v roce 1979 a česky v Kanadě v roce 1981 v nakladatelství manželů Škvoreckých Sixty-Eight Publishers. 

Hned v úvodu této knihy najdeme větu: "Boj člověka proti moci je boj paměti proti zapomnění." Na ni bychom právě v těchto dnech neměli zapomenout. 

Pořad: Názory a argumenty  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 18:33; repríza 23:05; sobota-neděle 18:10; repríza 06:33  |  Délka pořadu: pondělí-pátek 26 minut; sobota-neděle 50 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace