Karel Hvížďala: Prodávat Novu znamená prodávat politický vliv

29. září 2017

Od léta, kdy CME prodala slovinskou Pop TV a chorvatskou Nova TV, se spekuluje o tom, že nejen naše Nova, ale celý zbylý balík východoevropských televizí, které patří kyperské firmě CME milionáře Ronalda Laudera a Time Warnerovi, je na prodej.

U nás se o tomto dalším zásadním posunu na české mediální krajině zatím moc nepíše, i když ten, kdo tuto velmi sledovanou stanici koupí, si tím kupuje evidentně i politický vliv. To je důvod, proč bychom tento obchod neměli pustit ze zřetele.

Poté, co odešla z tisku většina německých a švýcarských mediálních domů a kdy televizi Prima opustili Švédové, a tato média koupili čeští milionáři či miliardáři a kdyby Novu koupil nějaký český vlastník, bylo by možné už bez nadsázky hovořit o tom, že mediální krajina se oligarchizuje. I tímto krokem bychom se posunuli více na východ.

Přičteme-li k tomu ještě nevybíravé útoky ze strany některých politiků na veřejnoprávní média, je toto nebezpečí ještě větší. Zájmy oligarchů jsou převážně podobné, a proto pluralita informací by zaručeně utrpěla.

Střední Evropa není zajímavá

Koncentrace majitelů na zisk ohrožuje vždy velmi drahé zpravodajství a podporuje hlavně vlastní obchodní zájmy a zábavu, která má odvést pozornost od důležitých problémů a zároveň zvyšuje sledovanost, od níž se odvíjí cena inzerce.

PPF banka (ilustrační foto)

TV Nova se bude prodávat v balíku se slovenskou TV Markíza a stanicemi v Rumunsku a Bulharsku. Z českých zájemců se spekuluje o skupině PPF Petra Kellnera. Zájem prý projevila i slovenská Penta, kterou založili spolužáci ze studií v Moskvě a Pekingu, těm se na Slovensku přezdívá "žraloci od Dunaje".

Ze zahraničních investorů se hovoří zatím jen o čínské skupině CEFC, za kterou lobbuje Jaroslav Tvrdík, ale dá se předpokládat, že takových zájemců bude víc a nemusí být moc průhlední.

CME udělala evidentně chybu na samém počátku, kdy televize kupovala velmi draze a nepočítala s tím, že trh má výkyvy: doba, kdy byla jedničkou v šesti zemích trvala krátce a pak upadla do značných problémů. Cena by dle odborníků měla překračovat vysoce částku jedné miliardy dolarů.

Problém je, že v současné situaci není střední Evropa pro americké a evropské zájemce moc zajímavá, a to je nebezpečné zvláště pro nás, kde Nova má bezmála třetinový podíl na trhu. A také proto, že se prakticky všechny politické strany o diverzitu mediální krajiny zajímají jen okrajově.

Spustit audio