Martin Ježek: Chorvatsko chce pronajmout dálniční síť soukromému investorovi

10. červenec 2013

Mezi lidmi způsobil nápad pronájmu dálnic, šok. Tisícikilometrová dálniční síť je symbolem poválečné modernizace Chorvatska, mnozí dálnice považují za národní poklad. Není se čemu divit: skoro celá síť je téměř nová, s velkorysými tunely a mosty. Dálnice vedou i do poměrně odlehlých oblastí jako Osijek na severu země nebo Ploče v Dalmácii.

Problém je v tom, že to už jsou dálniční ramena, která vykazují velmi nízkou využitost. Zajímavě to glosoval splitský finanční analytik, který jezdí po dalmátské dálnici několikrát týdně: řekl: jsem schopen jet a jet a třeba pět minut nepotkat vůbec nikoho. Tomu pak odpovídá výběr mýtného. Podle něj by nový nájemce rozhodně šel s cenami mýtného dolů.

Dálnice tak ukazují hned na dva problémy, které současné Chorvatsko má: jsou tu dvě správy dálnic ve vlastnictví státu. To jsou firmy, které by nutně potřebovaly restrukturalizaci, aby mohly efektivně fungovat. To platí pro celou řadu dalších podniků. Když přijde cizí investor, zaměstná jen toho, koho potřebuje, aby maximalizoval zisk. To je něco, co chorvatský stát stále moc dobře neumí. Druhý problém je už vážnější – kabinet otevřeně přiznává, že jestli se dálnice nepronajmou, nebude jak obsluhovat státní dluh. V tu ránu bude Mezinárodní měnový fond za dveřmi, a to nikdo nechce.

Podnik Hrvatske autoceste je potřeba zbavit drahých úvěrů za dálnice, aby nenahýbal bilanci celých státních financí. Od prodeje licence si stát slibuje v přepočtu asi 70 miliard korun. Lidem vadí ze všeho nejvíc to, že dálnice stály víc. Asi o čtvrtinu. Nájemce by vybíral mýtné a financoval provoz a údržbu. Ministr financí přišel totiž jediný den po vstupu Chorvatska do EU s tím, že plánovaný státní deficit na tento rok je k 1. červenci vyčerpán a rozpočet se bude přepisovat. Stát si prostě půjde půjčit. Pokud dluh přesáhne 60 procent HDP, tak si navíc bude půjčovat dráž než teď. Jinými slovy, Chorvatsko přes hromadu dluhů nevidí a řešení bude nesnadné.

O pronájmu dálniční sítě se chystá referendum, a pokud na něj skutečně dojde, lidi rozhodnou pravděpodobně proti. Nic platné ujišťování ministra financí, ať se přestane s tím cirkusem. Podle něj, když se dálnice pronajmou, stejně zůstanou v majetku státu. Lidi říkají, na 50 let pronájem? No to se jeho konce stejně nedožiju, tak to je stejné, jako bychom to prodali.

Když Chorvatsko vstupovalo do Evropské unie, zmiňovaly se mnohé vize, jak se země má dál orientovat. Jako most mezi Evropou a Balkánem, jako mezník mezi Mediteránem a jihovýchodní Evropou, jako pojítko střední a jihovýchodní Evropy. Už tehdy noviny psaly, že by se Chorvatsko snadno mohlo zařadit na problematický evropský jih. Teď je čím dál víc zřejmé, že země se nějakou dobu bude muset zabývat hlavně sama sebou, aby se z největších problémů co nejrychleji dostala. A tak jeden posluchač druhého programu Chorvatského rádia řekl: měli bychom pronajmout celý stát, protože takhle tu pořádek nebude nikdy. Noviny Večerněji list v těchto dnech přinesly titulek: Chorvatsko vstoupilo do EU nepřipravené. Zatím to vypadá, že je to pravda.

autor: Martin Ježek
Spustit audio