Ondřej Konrád: Epopej patří pořád Praze

19. říjen 2017

Máloco je tak komplikované a nešťastné jako případ Slovanské epopeje Alfonse Muchy. Který před více než sto lety sice dílo ještě před zrodem připsal městu Praha, jenže ta měla pro dvacet obrovských pláten zajistit důstojné místo k expozici (malíř měl snad na mysli petřínský kopec).

A jelikož se tak nestalo, vnuk John Mucha se domnívá, že obrazy zůstaly ve vlastnictví autora a měly by tedy být součástí dědictví po něm. Jak známo, tahanice o Epopej jsou vleklé a zprvu v nich ani nešlo o vnukovy nároky.

Připomeňme, že k cyklu se značná část české výtvarné obce i kritiky nikdy příliš nehlásila, považovala jej za ideově i stylisticky anachronický už v době vzniku. A skoro 40 let panovala spokojenost nad tím, že dílo viselo více méně stranou v Moravském Krumlově.

Vzedmutí na magistrátu

Jenže tamní zámek vyžadoval roku 2011 rekonstrukci, Epopej se musela stěhovat, a pražské zastupitelstvo, jato až národoveckým zápalem náhle prosadilo, že se na Moravu nevrátí. Nikdo pak ale nevěděl a stále neví, co dál. I když se tu a tam vynořují návrhy, co a kde pro Epopej postavit.

02625746.jpeg

Ačkoli je otázka, zda si to zasluhuje cyklus pracující s ahistorickými motivy a vycházející z myšlenky panslovanství 19. století a pro leckoho i esteticky nepřijatelné.

Buď jak buď, pražskou nerozhodnost využil John Mucha a jal se o vlastnictví brát. Není se co divit. Epopej obdivují kupříkladu Japonci, už dlouho nadšení Muchovými secesními plakáty, a údajně o ni stojí velmi i Číňané, neboť i pro ně jde o cosi nezvyklého a působivého.

Ale půjčovat dílo Pekingu, Šanghaje a tak dále John Mucha zatím nemůže, Epopej zůstává i po odvolacím soudním řízení majetkem města. A zůstává i nadále absurdní otázka, co si s tak obrovskou a kontroverzní věcí počít. John Mucha by si asi věděl rady.

Spustit audio