Ondřej Konrád: Radim Hladík inspiroval několik muzikantských generací

5. prosinec 2016

Už je tomu skoro půlstoletí, kdy se česká rocková skupina The Matadors, která si nejprve ještě pod jiným jménem vydělala dlouhodobým angažmá v tehdejším NDR na poměrně kvalitní nástroje a aparaturu, představila pražskému publiku. S repertoárem vycházejícím z britské progresivní scény, zahraným na nevídané úrovni.

Ve fanouškovských kruzích z toho byl poprask a pozornost budil především dvacetiletý kytarista Radim Hladík. Zvuk měl jako tehdejší vycházející londýnské hvězdy Eric Clapton nebo Jeff Beck a prsty ještě rychlejší než oni. Přirozené nadání podepřel studiem klasické kytary na konzervatoři, kde získal i obecný hudební přehled.

I když školu nedokončil a vrhl se rovnýma nohama do muzikantské praxe, získané poznatky dokázal stoprocentně zúročit . Ve druhé polovině 60. let, kdy se na domácí kulturní frontě děly věci doslova převratné, včetně kulminující „nové vlny“ českého filmu, nabírala dech i populární hudba, inspirovaná světovým děním v rocku a jazzu.

A mladý, na první pohled skromný a nenápadný kytarista, byl svým způsobem produktem onoho kvasu. Do nějž mohutně přispěl sebevědomou, technicky oslnivou a přitom melodickými nápady protkanou hrou na světové úrovni. I s využitím speciálních elektronických efektů, jichž byl u nás průkopníkem.

Kdyby po sovětské okupaci nepřišlo normalizační ochlazení a Hladík mohl už jako šéf vlastní kapely Blue Effect běžně koncertovat na Západě, musel by o něj být značný zájem. Ale na rozdíl od bývalých spoluhráčů a řady dalších muzikantů zůstal v Čechách.

Mistr elektrické kytary

Legenda v kategorii Skupina - Radim Hladík a Blue Effect

A v následných letech se přes značné obtíže snažil jít dál neprobádanými cestami s proměnlivou sestavou skupiny, pro kterou také skládal, a jíž prošla řada důležitých domácích rockerů. Mezitím ho docenila i absolutní muzikantská elita propojením Jazzového orchestru Československého rozhlasu pod vedením Kamila Hály s Hladíkovou kapelou na albech Nová syntéza I a II.

Hladík také významně přispěl nápaditou hrou k skvělému albu Zelená pošta se slovenskými kolegy Marianem Vargou, Pavlem Hammelem a kapelou Collegium Musicum. Podílel se i na znovuobjevení moravských lidových písní ze Sušilových a Bartošových sbírek, když tvořivým způsobem ornamentoval jejich interpretaci Jaroslavem Hutkou. Pro změnu na kytaru akustickou, s níž později podnikal závratná hudební dobrodružství po boku experimentátorky Dášy Voňkové.

Po roce 2000 oživil tehdy už legendární kapelu Blue Effect, do níž ale pozval mladé energické hráče. Koncertoval s nimi před plnými sály až do svého odchodu krátce před 70. narozeninami.

V Radimu Hladíkovi odešla mimořádná osobnost, především mistr elektrické kytary. Který k tomuto hlavnímu nástroji rockové hudby, jíž se tak bála, zakazovala ji i omezovala totalitní moc, přivedl celé další muzikantské generace.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.