Ondřej Konrád: Taxikáře těžko chápat

První rozhořčení na činnost společnosti Uber se odehrálo loni - Foto:  ČTK, Roman Vondrouš

První rozhořčení na činnost společnosti Uber se odehrálo loniFoto:  ČTK, Roman Vondrouš

Pražané zažili za poslední desítky let s taxikáři už různé věci, včetně jejich protestů například v podobě blokování magistrály, tedy jakési automobilové tepny města, nebo hromadných pomalých jízd skrz centrum.

Jen důvody demonstrací se lišily: buď se nelíbil magistrátem stanovený strop tarifu, anebo vadila konkurence. Což je případ aktuální, ale není nový, první rozhořčení na činnost společnosti Uber se odehrálo loni a tehdy primátorka Krnáčová taxikářským předákům dokola tvrdila, že v podstatě nemůže zatím nic proti podobným firmám dělat.  

S tím se ale taxikáři nechtějí smířit, zvlášť když vidí, že „smluvní přepravci“, jak by se dalo Uberu nebo Liftagu říkat, bývají předmětem kontroverzí i soudní sporů také jinde, nejen v Brně nebo Londýně.  

A tak teď přišly protesty opět na řadu, v pondělí už třetí po sobě jdoucí pracovní den. Přičemž „tvrdé jádro“ taxikářů ohlašovalo rozhodnutí tlak na veřejnost zvyšovat, neboť se ho údajně dotklo, že média označila čtvrteční a páteční jízdy krokem skrz Prahu za neúčinné. 

„Tvrdé jádro“ taxikářů ohlašovalo rozhodnutí tlak na veřejnost zvyšovat - Foto:  ČTK, Ondřej Deml

Bídná pověst 

Jenomže efekt nebude mít ani silnější znepříjemnění městského provozu a široká veřejnost se jen ještě víc vůči taxikářům naježí. Ti si totiž, i když jim to každou chvíli někdo znovu připomíná, nechtějí uvědomit, jak negativní vztah k nim občané města mají, že je dokonce někdy nespravedlivě házejí do jednoho zlodějského pytle.  

Protože od raných 90. let se mnozí taxikáři chovali jako takřka bandité, a to nejen k turistům, u nichž to ale bylo obzvlášť drastické a varování před pražskými taxíky najdeme ve většině v cizině tištěných průvodců. Ale o běžném počínání „špatných taxíkářů“, tedy bezskrupulózním okrádání zákazníků, se lehce mohl přesvědčit i každý Čech na vlastní kůži.  

U řadových Pražanů tedy taxikáři pochopení těžko najdou, a jestliže jim budou ztrpčovat život, neobliba se ještě prohloubí - Foto:  ČTK, Ondřej Deml

Ovšemže se tak dělo, a to je třeba zdůraznit, za dlouholetého nečinného přihlížení magistrátu. A pak ještě: většina těch ostatních, tedy slušných a nepodvádějících taxíkářů, se od svých agresivních „kolegů“ nedokázala distancovat. 

Ondřej Konrád: U řadových Pražanů taxikáři pochopení těžko najdou, a jestliže jim budou ztrpčovat život, neobliba se ještě prohloubí - Foto: Khalil Baalbaki

Ondřej Konrád: U řadových Pražanů taxikáři pochopení těžko najdou, a jestliže jim budou ztrpčovat život, neobliba se ještě prohloubíFoto: Khalil Baalbaki

U řadových Pražanů tedy taxikáři pochopení těžko najdou, a jestliže jim budou ztrpčovat život, neobliba se ještě prohloubí. Byť čas od času taxík všichni potřebujeme. Ale už dávno máme čísla na osvědčené solidní firmy, nebo dokonce konkrétní řidiče uložena v mobilech. A mávat na projíždějící vozy si troufají pouze naivně nevědomí cizinci, našinec tak nikdy neučiní. 

Jak potom ale s takovou pověstí dojít v možná i oprávněné při o nestandardní konkurenční služby ke kýženému výsledku? Vlastně s výzvou „já přicházím o rito, tak s tím, lidi, něco dělejte“? Otravováním života běžných občanů velmi těžko. Ti se nakonec začnou taxíkům ještě víc, ne-li definitivně vyhýbat. Což by také byla forma protestu. 

Pořad: Názory a argumenty  |  Stanice: ČRo Plus
Čas vysílání: pondělí-pátek 18:33; repríza 23:05; sobota-neděle 18:10; repríza 06:33  |  Délka pořadu: pondělí-pátek 26 minut; sobota-neděle 50 minut  
 

Nové články v rubrice

 

Diskuse

Český rozhlas si váží názoru posluchačů a má zájem o korektně vedenou diskusi. Vyhrazuje si proto právo skrýt příspěvky, které odporují dobrým mravům, jsou xenofobní, porušují platné zákony, poškozují dobré jméno Českého rozhlasu, nebo mají reklamní charakter.

Návod na použití diskusního systému DISQUS naleznete zde.

 
tyto komentáře používají systém Disqus

Sledujte nás

Radiofórum

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2018 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace