Ondřej Konrád: Ukážou něco účty za prezidentkou kampaň?

29. březen 2013

Jaký může být rozdíl ve financování volebních kampaní? Moc velký ne. I když stranám nejvíc záleží na těch do sněmovny, od nichž se odvíjí podíl na moci. Do nich si volební štáby navykly vrážet ohromné sumy, ale nešetří ani na volbách krajských. Že se pak dostávají do potíží se splácením úvěrů, není divu. A máme v živé paměti, jak se pokoušely získávat prostředky ber kde ber.

ODS se kvůli tomu roku 1997 dokonce rozštípla ve dví. V malérech se i později ocitaly menší strany, když z dolní komory vypadly a přišly o státní příspěvek. Ale nic se tím nezměnilo, závodů v počtu billboardů se pořád účastnily především velké subjekty. Třebaže postupně mizely akce na náměstích s hvězdami popmusic, kterým začínalo být stále víc lhostejné, pro koho vlastně zpívají a šlo o nesentimentální výdělek.

Při dosavadním výběru prezidenta se za propagaci utrácet nemuselo, podstatné byly politické dohody mezi kluby. I když se teoreticky také mohlo tu a tam potichu uplácet. První všelidová volba už ale prostředky vyžadovala a zvlášť někteří kandidáti nemínili nechat nic na náhodě. Hlavně štáby obou finalistů neskrblily, ale drahá, neboť s velkým předstihem rozjetá kampaň Jana Fischera, přišla také na hodně. A právě on má evidentně s jejím splácením po neúspěchu starosti. Zatímco vítězný Miloš Zeman patrně po sobě dluhy nezanechá, sponzoři jistě sliby dodrží. I když jim technicky vzato prezident žádné lukrativní obchody zajistit nemůže. Ale vliv mít na leccos bude.

Účty za kampaň skládají kandidáti senátu a ten, což je pikantní, ještě do poslední chvíle nevěděl, z čeho uhradí příslušný audit a už už se obracel pro chybějící dva milióny na ministerstvo financí. Nakonec se peníze najdou z rezerv horní komory. A tak uvidíme, co auditorská firma, kterou senát teprve vybere, nakonec vyzkoumá. Momentálně víme jen to, že devět uchazečů o Pražský hrad utratilo dohromady kolem 125 milionů korun a že na uzákoněnou charitu půjdou jen drobnější přebytky. A že nejvíc stála kampaň Karla Schwarzenberga. Který je ovšem movitý a i TOP 09 se vynaložené prostředky mohou vyplatit. Strana zatím po nečekaném vstupu svého předsedy do volebního finále těží v preferencích. A mohlo by se stát, že se Schwarzenbergova popularita projeví i příští rok při všeobecných volbách. I když ty jsou ještě relativně daleko. ODS naopak na svém Přemyslu Sobotkovi vysloveně škudlila a jakoby o jeho zvolení nestála. Že v průzkumech občanští demokraté dramaticky propadají, s tím ale přímo nesouvisí.

A zpět k účtům za prezidentskou kampaň: leckdo si myslí, že Zemanův tým musel za masivní propagaci dát víc, než přiznává. Zda to může audit osvětlit, je ovšem nejisté. Nicméně by z něj aspoň mohla plynout nějaká zkušenost pro příště. O pevných limitech na veškeré volby se vede diskuse už delší dobu, nešťastní strážci stranických kas je jistě uvítali. Ale šance zaplavit zemi obřími plachtami s nesplnitelnými sliby voličům, se zároveň politikové vzdát nechtějí. I když je účinek takové propagace spíše pofidérní, jak se už několikrát ukázalo. Lidé jsou z ní většinou jen otrávení. Poučení si z toho doposud nikdo na politické scéně nevzal. A přiznejme si: Zeman měl sice kampaň dost mohutnou, ale uspěl především díky tomu, že si jej prostě většina populace na Hradě přála.

Spustit audio